Filippa K opening nieuwe winkel mode interieur © Filippa K

Filippa K lanceert nieuw en uniek winkelconcept met combinatie van kunst en interieur

Liefhebber van mode, interieur en kunst? Dan zal het vernieuwde winkelconcept van Filippa K je zeker aanspreken.

Vernieuwd winkelconcept

Het concept is een samenwerking tussen creatief directeur Liisa Kessler, haar Filippa K team, en Profan: het Zweedse architectentrio Disa Braunerhielm, Maximilian Olsson en Anton Bogårdh. Als knipoog naar Liisa's Finse afkomst is Helsinki de eerste locatie die opnieuw wordt ontworpen met de nieuwe identiteit van Filippa K en waar het vernieuwde logo te zien is.

De opening is de eerste stap in de internationale expansiestrategie van het Zweedse merk, waarmee het nieuwe markten buiten Noord-Europa zal betreden.

Filippa K opening nieuwe winkel mode interieur
© Filippa K
© Filippa K

Winkel en galerie

De nieuwe flagship store strekt zich uit over twee verdiepingen van Helsinki's Kämp Galleria, gebouwd in de late jaren 1800. De locatie was ooit de thuisbasis van de beroemde Strindberg en werd later omgebouwd tot een iconisch café en restaurant verbonden door een grote trap - het middelpunt van Filippa K's winkel vandaag. De winkel fungeert als een galerie die voortdurend in ontwikkeling is en als winkelruimte, met op maat gemaakte stukken van kunstenaars die op één lijn liggen met de waarden van het huis, naast een zorgvuldig samengestelde selectie van vintage meubels.

Filippa K opening nieuwe winkel mode interieur
© Filippa K

Warm minimalisme

Het interieur brengt het rauwe met het verfijnde in evenwicht door referenties uit de natuur te abstraheren tot een nieuwe expressie. De plafonds zijn geïnspireerd op de Scandinavische hemel en bootsen het natuurlijke zonlicht na met een duurzaam LED-lichtconcept. Dynamische, programmeerbare tinten verspreiden zich door een canvas filter en weerkaatsen tegen de maagdelijk witte muren, waardoor de ruimten worden gevuld met een jaren '70 warmte. De ruimte wordt geaard door levendige rood-oranje vloeren: een sterke uitdrukking van Filippa K's gedurfde, warme minimalisme.

De 'cash-desk 1', gemaakt door de in Berlijn gevestigde kunstenaar Lukas Wegwerth, is gemaakt van gerecycled aluminium dat in zandgietvormen is gegoten. Gebarsten luchtbellen in het metaal en kleine bewegingen van het zand creëren een metalen oppervlak met een natuurlijke textuur dat van bovenaf gezien aan zeegolven doet denken. Het modulaire stuk bestaat uit afzonderlijke eenheden die opnieuw kunnen worden geconfigureerd om te evolueren in vorm, en op een dag volledig opnieuw kunnen worden gerecycled.

Staande spiegels, rekken voor accessoires en kledingrails lopen door de metalen oppervlakken. De grote spiegels zijn gemaakt van reflecterend staal en zijn in meerdere ruimtes tegen de wanden geplaatst. Kledingrails van geborsteld staal met organische gebogen vormen buigen en strekken zich uit over elk deel van de winkel, als een echo van de weerspiegeling van water. Om de rails aan elkaar te lassen wordt een warmtetechniek gebruikt die het ruwe effect van het proces bloot laat, wat resulteert in unieke multi-tonale vormen van dunne filminterferentie op elk kruispunt van rails.

Filippa K opening nieuwe winkel mode interieur
© Filippa K

Vintage meubels

Vintage meubels in de winkel vormen een tegenwicht voor de strakke lijnen en brutalistische metalen oppervlakken. Het eerste opvallend geplaatste meubelstuk is een Duitse postmoderne sofa uit de jaren 1980, bekleed met Zweeds schapenvacht 2, een bijproduct van de Zweedse voedingsindustrie. In de entreeruimte staat ook een meer dan een meter hoge houten boomstamplank 3 - een stuk uit de jaren zestig dat werd aangeschaft in de Franse Alpen. Boven, in het midden van de damesafdeling, staat een sculpturale tuinstoel 4 die op een rots lijkt en in de jaren 1970 door een Franse beeldhouwer werd gemaakt. Tenslotte, een houten stoel 5 uit het Europa van het midden van de 19e eeuw belichaamt het Japanse designconcept wabi-sabi en staat boven tussen de herenmode en accessoires.

De volledige dames- en herencollecties van Filippa K zullen in Helsinki worden verkocht. De prêt-à-porter voor vrouwen is verkrijgbaar op de benedenverdieping, terwijl op de bovenverdieping herenkleding en een selectie dameskleding te vinden zal zijn. Schoenen en accessoires zullen op beide verdiepingen te vinden zijn.