Auping Essential bed scandinavisch
© Auping

Gezonde tips voor een betere nachtrust

Geef je slaapkamer een make-over en haal meer uit je nachtrust.

8 april 2020

Goed slapen is belangrijk voor een goede dag. Helemaal nu ons dagelijks leven op z’n kop slaapt. Een fijne slaapkamer speelt een grote rol als je het beste uit je nachtrust wilt halen. Daarom hebben we een paar tips op een rij gezet om je slaapkamer optimaal in te richten voor een goede nachtrust. En dan ben jij weer fris en uitgerust – elke ochtend. 

#1 Creëer een geborgen sfeer

We zijn er van nature op ingesteld om in het nachtelijke donker te slapen. Denk daarom bij de inrichting van je slaapkamer goed na over de kleuren die je om je heen wilt hebben.

Kies voor donkere, kalmerende kleuren, bij voorkeur blauwtinten. In de kleurenpsychologie is het namelijk een bekend gegeven dat blauwe kleuren in de slaapkamer het lichaam helpen om beter te slapen. Uit slaaponderzoek blijkt onder andere dat blauw de bloeddruk verlaagt en een rustgevend effect heeft. Maar smaken verschillen natuurlijk, dus het allerbelangrijkste is dat jij je prettig voelt in je slaapkamer. Al kun je het beter niet al te bont maken.

#2 Laat planten de lucht zuiveren

Planten zijn onmisbaar in het slaapkamerinterieur.Ze hebben een positief effect op de luchtvochtigheid en de zuurstof in je slaapkamer. En sommige planten dragen bij aan een gezonder binnenklimaat door de lucht in de slaapkamer te zuiveren. Vooral de sanseveria en de Ficus benjamina of treurvijg zijn hiervoor geschikt, als ook de Lepelplant, Hedra en Dracaena reflexa.

#3 Goed liggen is goed slapen

Het belangrijkste uitgangspunt voor een goede nachtrust is uiteraard een goed bed. Auping heeft een uitgebreid assortiment bedden en boxsprings. Passend bij verschillende interieurtrends en slaapkamer stijlen. Elk bed en boxspring heeft als basis altijd de iconische Auping spiraalbodem. Die zorgt niet alleen voor de beste ondersteuning en ventilatie maar heeft ook een aantal slimme functies zoals een anti-snurkfunctie.

Bovenop je bed ligt natuurlijk je matras. Door heel goed te kijken en te luisteren naar persoonlijke eigenschappen en voorkeuren, maakt Auping matrassen voor een zo goed mogelijke nachtrust. Want iedereen is nét even anders. Alle Auping matrassen zijn verkrijgbaar in alle gangbare afmetingen en geschikt voor alle bedden en boxsprings. In de matrasadviseur van Auping kun je checken welk matras het beste bij jou past.

Auping Essential tweepersoonsbed scandinavisch
© Auping Auping Essential bed

#4 Lekker koel

De temperatuur van je slaapkamer is van groot belang voor de kwaliteit van je slaap. Het fijnste slaap je in een koele slaapkamer. De optimale temperatuur is voor iedereen anders maar die ligt ongeveer tussen de 16 en 20 graden. In ieder geval een stuk lager dan in de gemiddelde woonkamer. Probeer wat voor jou het beste werkt en denk eraan dat de lucht best koel mag aanvoelen, want onder de dekens is het lekker warm. 

#5 Beddengoed

Met fijn beddengoed wordt je slaapkamer nog mooier en slaap je nog lekkerder. De dekbedovertrekken van de voorjaarscollectie 2020 hebben een herkenbare Auping stijl: grafische, kleurrijke en moderne overtrekken worden afgewisseld door stijlvolle unikleurige overtrekken met verfijnde details. De overtrekken zijn gemaakt van hoogwaardig 100% katoensatijn, percale katoen en katoen - dat ook na veelvuldig wassen mooi van kleur en vorm blijft. Het katoen wat gebruikt is in de deze collectie is op duurzame wijze geproduceerd, volgens de richtlijnen van het Better Cotton Initiative (BCI). Het Better Cotton Initiative zet zich in voor betere economische condities, milieuvriendelijke productie van katoen en voor verbeterde werkomstandigheden. Dat ligt wel goed dus.

#6 Digital detox

Probeer vlak voordat je gaat slapen al tot rust te komen. Turen naar je mobiele telefoon, tablet of tv-scherm remt, door het blauwe licht, de aanmaak van het slaaphormoon melatonine en heeft daarmee een nadelige invloed op je nachtrust. Maak er een gewoonte van om voor het slapengaan een boek of tijdschrift te lezen zodat je alvast wat ontspant. Om beter te slapen en niet wakker te liggen van je To do – list voor de volgende dag is het ook handig om die voor dat je gaan slapen op papier te zetten. Dan hoef je niet meer wakker te liggen met de angst dat je iets vergeet.

Slaap lekker.