© Jensen

Gezond blijven begint bij goed slapen

Als de dagen korter en kouder worden is het belangrijk om op je slaap te letten. Het is niet alleen fijn, het is ook goed voor je immuunsysteem! En waar beter inspiratie op te doen voor gezond slapen tijdens de donkere wintermaanden dan in Scandinavië.

1 november 2020


Als ze ergens veel van slapen weten is het wel in het hoge noorden. Met de koude dagen en lange nachten van de Noorse winter is het niet gek dat de echte expertise op dit gebied daar vandaan komt. Zo zorgt Jensen al sinds 1947 voor optimaal slaapcomfort. Natuurlijk is er sinds die tijd veel veranderd, maar het belangrijkste leeft voort - de strijd voor het optimale slaapcomfort. Goed slapen kan jou deze winter ook extra beschermen tegen de kou en je immuunsysteem versterken en dit is waarom... 

Voorkom verkoudheid

Te weinig slaap verhoogt het risico op verkoudheid en andere infecties aanzienlijk. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek naar slaaptekort en infecties van de bovenste luchtwegen. Verschillende andere studies die zich richten op de relatie tussen slaap en ziekte onderbouwen de conclusie dat te weinig slaap gedurende langere tijd het risico op infecties verhoogt. Vooral als je minder dan zes uur slaap per nacht krijgt. In dat geval is de vatbaarheid voor een verkoudheid of infectie ongeveer vier keer zo hoog. Dat wil je zeker voorkomen! 

Boost je immuunsysteem

Slaaptekort heeft ook een negatief effect op de overdracht van witte bloedcellen naar de lymfestroom - een vitale functie van het immuunsysteem. Dit leidt ertoe dat witte bloedcellen niet op het juiste moment en de juiste plaats beschikbaar zijn, waardoor infecties kunnen optreden. Met name T-cellen, een bepaald type witte bloedcellen, functioneren minder effectief door slecht slapen. Om je immuunsysteem te boosten kan je dus beter tijdig onder de wol tijdens de lange winternachten. 

De Diplomat uit Jensen's Nordic Line is een Scandinavische boxspring die jouw helpt om voldoende te slapen.
De Diplomat uit Jensen's Nordic Line is een Scandinavische boxspring die jouw helpt om voldoende te slapen. © Jensen

Hoe lang onder de wol?

Minder dan 6 uur is te kort, maar hoe lang moeten we dan wél slapen? Voor volwassenen bedraagt de aanbevolen hoeveelheid slaap 7 tot 9 uur per nacht. Dit geldt niet alleen tijdens de COVID-19-pandemie, maar voor iedereen die gezondheidsproblemen wil voorkomen. Een goede manier om een slechte nachtrust aan te pakken is zorgen voor een goed slaapcomfort. Daarom kan het de moeite waard zijn te investeren in een echt comfortabel matras of bed, en ook het juiste dekbed of beddengoed kan bijdragen aan het behouden van de juiste lichaamstemperatuur en het risico verkleinen dat u ‘s nachts wakker ligt of last hebt van een verstoorde slaapcyclus.

Het is deze winter misschien nog wel wat belangrijker dan anders om je te wapenen tegen besmettingen en tegelijkertijd je immuunsysteem op peil te houden. Doe je voordeel met de Scandinavische expertise van Jensen en slaap jezelf fit, gezond en in stijl de winter door.