© Helenio Barbetta/Living Inside

24 vierkante meter vol spiegels en glas en een overvloed aan patronen

Dankzij de creatieve dialoog tussen de jonge ontwerper Maria Vittoria Paggini en eigenaar Maria Chiara Veronelli werd een appartement in de wijk Brera in Milaan omgetoverd tot een waar kunstwerkje.

Designer Maria Vittoria Paggini.

© Helenio Barbetta/ Living Inside

Het opbergbankje in de erker is ontworpen door Maria Vittoria Paggini en gebouwd door handwerkers. De voorkant is bekleed met glas. Het kussen is gestoffeerd met een stof van Dedar. De BBPR­stoelen zijn in de jaren 1960 ontworpen voor Olivetti en zijn van Officina Antiquaria. De vloerlamp van Bergboms in Zweden uit de jaren 1960 is ook van Officina Antiquaria.

© Helenio Barbetta/ Living Inside

Fantasie en goede smaak

Fantasie is een krachtige tool, net als goede smaak. De combinatie van die twee heeft dit appartement veranderd van een ruwe diamant in een glinsterend juweel. De eigenaar is Maria Chiara Veronelli. Zij is de vrouw achter het concept A Casa Veronelli: een restaurant belevenis in een privéwoning, waarbij creativiteit, gastvrijheid en nieuwe smaakervaringen samenkomen.

  • Toen mijn man en ik dit appartement zagen, waren we op slag verliefd. We zagen meteen voor ons hoe uniek het kon worden: een nieuwe, elegante visie voor een kleine woning. Een multifunctionele, ruimtelijke plek, vertelt Maria

In recordtijd het appartement gesloopt en weer ingericht

Ze schakelde de ontwerper Maria Vittoria Paggini in, en samen hebben ze het appartement van 24 m2 in 50 dagen tijd van top tot teen aangepakt. Maria Chiara Veronelli had een eerder project van Paggini gezien: een herinterpretatie van het interieur van een caravan, waarbij ze er heel goed in was geslaagd om de kleine ruimtes te optimaliseren en groter te laten lijken.

  • Ik heb alles ontworpen en laten maken door Toscaanse en Milanese handwerkers. Ik probeerde Maria Chiara’s ideeën te vertalen met behulp van mijn eigen visies en kleuren. De enige beperking was “geen paars”, maar daar kon ik goed mee leven, vertelt Paggini.

Elk detail heeft een handtekening

Alles is dus opnieuw ontworpen, behalve de overblijfselen van de bestaande deur tussen de hal en de slaapkamer en de voordeur, die de ontwerper extra nadruk heeft gegeven door het kozijn door te trekken tot aan het plafond. Het is gemaakt van irokohout en gelakt, waardoor het een decoratief element wordt en een perspectief krijgt dat overeenkomt met de hoogte van de spiegels op de keukenmuur en het grote raam. Elk detail heeft zijn eigen signatuur, van de spiegelwanden tot de keuken, de parketvloer, de handgrepen en de bankjes. Ook de meubels zijn op maat gemaakt.

  • Vrijwel alles is speciaal voor deze plek gemaakt. En dan heb je bijvoorbeeld nog de bijzettafels uit mijn eigen collectie en de vintage kroonluchters uit de jaren 1930 en 1970 van Poliarte en Venini, zegt Paggini.

Ze benadrukt dat niets uit een catalogus komt, omdat ze graag wil dat elk interieur uniek is. Maria Chiara durfde het aan om de ontwerper volledige creatieve vrijheid te geven, omdat de twee een diepe onderlinge verstandhouding hebben.

  • Ik ben ervan overtuigd dat je voor een geslaagd interieur en verbouwingsproject de juiste sparringpartner nodig hebt, die precies begrijpt wat je wilt. Het is niet alleen een kwestie van ervaring en vakkundigheid, je moet ook dezelfde creatieve taal spreken.