© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Terug naar de essentie in een scheef maar weldadig huis

Ontwerpers Yasmin Edgecombe en Alessandro Sarfatti zijn van een groot, deftig huis naar een kleiner, scheef huis midden in Kopenhagen verhuisd. Hier staat het gezinsleven centraal en straalt de leefomgeving waarden als respect en passie uit.

Niet ver van het drukke knooppunt Trianglen in de wijk Østerbro in Kopenhagen ligt een straatje met kleine huizen die flink uit het lood staan. Hier spelen buurkinderen met elkaar, en voor een kopje meel of suiker klop je gewoon bij je buren aan. In deze kleine oase is het kosmopolitische stel Yasmin Edgecombe en Alessandro Sarfatti onlangs met hun vier kinderen neergestreken. Yasmin heeft roots in Denemarken, Engeland en het Caribisch gebied en houdt zich met haar bedrijf Yoye bezig met interieur, architectuur en art direction. Alessandro is de derde generatie van een beroemde Italiaanse lampenfamilie. Zijn opa, Gino Sarfatti, stond aan de basis van het verlichtingsbedrijf Arteluce. Zijn vader, Riccardo Sarfatti, richtte Luceplan op en Alessandro borduurt met zijn bedrijf Astep voort op dit prachtige erfgoed. Het ondernemende stel heeft net een scheef huis helemaal opgeknapt en het resultaat schetst een genuanceerd beeld van deze twee wereldburgers, hun gezin en de waarden die ze naleven – zowel privé als in hun werk.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

Alessandro en Yasmin in de centrale ruimte van het huis. De klok boven hen is de Sunflower Wall Clock van George Nelson voor Vitra. DE STRAAT voor het huis is een oase midden in de stad. Hier spelen de kinderen met vriendjes uit de straat.

‘Het huis is helemaal geworden zoals wij het graag wilden hebben. De meubels, indeling van de ruimtes, toiletten, tegels, badkamers, wanden. We hebben alles vanaf de grond opgebouwd en we hebben echt het gevoel dat dit ons huis is,’ zegt Alessandro, en Yasmin vervolgt:

‘We vinden het leuk om samen projecten uit te voeren en mooie dingen te creëren, en zijn het dan ook bijna over alles eens. Op onze trouwdag waren we in de Tate Gallery in Londen. We keken naar een muur met vijftig afbeeldingen en vroegen elkaar voor de lol om twee favorieten te kiezen. Uiteindelijk bleek dat we precies dezelfde twee hadden gekozen.’

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE SERRE, die in het verlengde van de keuken ligt, is de plek waar het gezin bij elkaar komt. Hier wordt gekletst, gegeten, gespeeld, gewerkt, enzovoort. De sculpturale bloempot is een oude waterkruik uit India, gekocht bij Rabens Saloner.

Het tweetal heeft, naast dezelfde smaak, een voorliefde voor mooie voorwerpen met een verhaal. De manier waarop die in het huis getoond worden, getuigt van hun verschillende culturele achtergrond en van hun relaties met familieleden en vrienden.

‘Ik realiseer me dat ons huis op bepaalde punten afwijkt van de Scandinavische manier van inrichten. We hebben meer details, meer spullen, en we laten ze zien. In de Scandinavische ontwerptraditie worden spullen opgeborgen, om het minimalistischer te maken,’ aldus Yasmin. Alessandro sluit zich daarbij aan.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

VANUIT DE TUIN hebben Yasmin en Alessandro een lange zichtlijn door het huis naar de straat gecreëerd, zodat er altijd natuurlijk licht de woning binnenstroomt. DE LAMP is in 1951 ontworpen door Gino Sarfatti, en vandaag de dag in productie bij Astep

‘Als ik naar Denemarken kijk, dan vind ik dat iedereen zo’n beetje dezelfde meubels heeft en zich hetzelfde kleedt. Meubels en kleding zijn altijd van een kwalitatief hoog niveau en ook heel mooi, maar het is wel veel van hetzelfde. Met mijn Italiaanse achtergrond wil ik wat meer diver- siteit aan ons huis en leven toevoegen,’ zegt hij. Zijn filosofie is dat goede producten een ziel hebben en iets vertellen over de personen erachter. Dat is ook een van de redenen dat het stel lampen heeft die ontworpen zijn door Alessandro zelf, zijn vader en zijn opa, en dat je door het hele huis tapijten, kussens, keramiek en kunst van Yasmins moeder tegenkomt. In de keuken zijn lampen gebruikt van ontwerper Michael Anastassiades, een goede vriend van het gezin. Die stralen volgens het stel dezelfde elegantie en precisie uit die hij als persoon ook heeft. Alleen daarom hebben zijn lampen een plek gekregen in hun huis, als enige die niet door de familie Sarfatti ontworpen zijn. Want familie en familieleven vormden bij uitstek het thema voor de plek die Alessandro en Yasmin gecreëerd hebben. De wens om terug te keren naar de basis, waarbij het welzijn van de kinderen centraal stond, deed hen besluiten de grote, luxe kamers van een paar straten verderop te verruilen voor dit kleinere, scheve huis.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE ROZE STOEL, Slow Chair van Ronan & Erwan Bouroullec voor Vitra, is een van de weinige dingen in huis waar Yasmin en Alessandro het niet over eens waren. Alessandro houdt namelijk niet van roze. Verder hadden ze overal dezelfde ideeën over, van de vloer van Dinesen tot de kleuren op de muren, de meubels, de verlichting en de indeling. Vanuit de serre kom je in een kleine tuin, waar de jongsten vrij kunnen spelen en de oudste dochter van het gezin haar eigen plek heeft.

‘Toen we het huis zagen, was het zeker geen liefde op het eerste gezicht. We kwamen uit iets veel groters, en plotseling stonden we daar, in een klein huis, dat ook nog eens schots en scheef was. Maar we konden erdoorheen kijken en nu het klaar is, houden we van deze plek. Het is veel gezelliger geworden en ook onze kinderen zijn gek op dit huis. In ons oude huis konden ze niet vrijuit spelen. Dat kan hier gelukkig wel. Onze jongste heeft dan ook al aangekondigd dat hij nooit meer weg wil,’ lacht het stel.

De keuze om van een groot huis naar iets kleiners te verhuizen, heeft ook te maken met een andere droom die ze koesteren, namelijk om bewuster te leven en beter om te gaan met de aarde, die natuurlijk nog vele generaties mee moet.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE WOONKAMER is knus ingericht. De oorspronkelijke deur van de gang naar de huiskamer is dichtgemaakt, zodat je echt het gevoel krijgt dat je je hier even rustig kunt terugtrekken. De vloerlamp is van Astep, naar ontwerp van Vittoriano Viganò. De bank is van Antonio Citterio voor Vitra. IN DE SERRE ben je zowel verbonden met de keuken, dankzij de twee open ramen, als met de tuin. De grote lichte ruimte is perfect om met het hele gezin bij elkaar te zijn, terwijl je in de andere, kleinere kamers juist de rust kunt opzoeken. De eettafel van Jasper Morrison komt van de Japanse firma Maruni. De banken zijn door Yasmin zelf ontworpen.

‘Met ons nieuwe huis zijn we teruggegaan naar de essentie. Als je heel veel ruimte hebt, ga je die opvullen met dingen die je niet nodig hebt. Met de verhuizing hebben we nagedacht over hoe we onze hoeveelheid schoenen en kleding konden verminderen, en dingen weggegeven die we niet meer gebruiken. En ook al kunnen we nog steeds moeilijk afstand doen van spullen, het is een mooie gedachte die we graag willen doorgeven aan onze kinderen,’ aldus Yasmin.

‘Wat we ze willen meegeven, is respect. Respect voor anderen, voor materialen, voorwerpen, de natuur en onze omgeving. En passie. Hoewel het moeilijk is om kinderen iets over passie te leren, kunnen we wel laten zien wat ons beweegt. Dat ons hart sneller gaat kloppen van ons werk en van samen mooie dingen creëren. Ons huis is hier het perfecte voorbeeld van. We hebben onze ziel en zaligheid erin gestopt en milieuvriendelijke materialen gekozen, en al onze spullen zijn gemaakt door mensen die we respecteren en die gedreven worden door hun passie.’

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE LAMP BOVEN DE TAFEL is model 2065, in 1950 ontworpen door Alessandro’s opa Gino Sarfatti. Hier te zien in een nieuwe versie met verbeterde ledtechnologie, ontwikkeld door Astep. Op tafel de iconische kan van Henning Koppel voor Georg Jensen, gecombineerd met persoonlijke objecten.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

IN EEN KAST VAN METAAL EN GLAS is een verzameling wit porselein te zien. Oorspronkelijk had Yasmin er allemaal verschillende dingen in staan, maar ze zag al snel dat dat te rommelig stond in de open ruimte. Daarom heeft ze de regel ingevoerd dat je alles in de kast mag zetten, zolang het maar wit is.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE KEUKEN van Boffi ziet er heel strak en simpel uit, maar heeft opvallende details, zoals een grotere tussenruimte bij de laden, wat het geheel net wat aparter maakt. Aan het plafond hangen lampen van Michael Anastassiades, een persoonlijke vriend van het stel. IN DE HOEK VAN DE WOONKAMER zijn drie sculpturale elementen te zien die elkaar tegelijkertijd aanvullen en afstoten. Het werk links is van Gianfranco Pardi, de vloerlamp is van Gino Sarfatti en het werk rechts is van Kaja Skytte.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE SCULPTURALE TRAP is ontworpen door Yasmin en verbindt de vier etages van het huis met elkaar.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

LICHT speelt een grote rol in dit huis. Yasmin en Alessandro hebben veel gewerkt met natuurlijk licht en kunstlicht. Gelet op de natuurlijke lichtinval zijn er overal in huis muren doorgebroken en lange zichtlijnen gecreëerd, zodat het licht horizontaal en verticaal door het huis kan stromen. IN DE BADKAMER heeft Yasmin tegels gebruikt van File Under Pop, de kraan is een ontwerp van Citterio voor Axor.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

OP EENHOOG slapen drie van de vier kinderen. Een lichte gang verbindt de kamers en de verdiepingen met elkaar. DE BADKAMER VAN DE KINDEREN heeft een bad en een mooi uitzicht. De witte wasbak is van Agape, de lamp van Astep. De messing kranen zijn van Axor.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

DE BADKAMER is elegant ingericht met een waskom van Agape en kranen van Axor. De wandtegels zijn van Patricia Urquiola voor Mutina.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad. Styling: Josefine Hedemann

ONDER HET DAK hebben Yasmin en Alessandro een fijn slaapvertrek gemaakt, waar van beide kanten natuurlijk licht binnenvalt. De kamer wordt verlicht door de VV Cinquanta Suspension van Vittoriano Viganò voor Astep. ALLE KASTEN in huis zijn ontworpen door Yasmin en op maat gemaakt voor het scheve huis. De lamp op de tafel is van Gino Sarfatti en wordt geproduceerd door Astep.