Villa Arondi

Een huis met contrasten: bescheiden en opvallend tegelijk

Villa Arrondi is gebouwd met een interieur in harmonie met het omliggende landschap, dat door strategisch geplaatste spiegels helemaal naar binnen wordt getrokken.

Bescheiden en opvallend

Op een heuvel omringd door bos ligt Villa Arrondi als een goed bewaard geheim tussen de boomkruinen. Het huis mocht in dit natuurgebied worden gebouwd op de plek waar een oude, vervallen woning stond. De ambitie was om te bouwen met natuurlijke materialen, die zo worden gebruikt dat ze optimaal tot hun recht komen. Bij de eerste blik vallen direct de vele contrasten op: Villa Arrondi heeft een strakke, donkere, hoekige buitenkant en een ronde, lichte binnenkant. Bescheiden en opvallend tegelijk.

Villa Arrondi

De gevel is bekleed met sparrenhout dat zwart is gebrand met behulp van de techniek shou sugi ban, een Japanse methode om hout te beschermen en duurzamer te maken zonder dat de tekening verdwijnt. De behandeling vormt als het ware een beschermende schil, die het warme binnenste beschermt. Het hout zou met deze behandeling beter bestand zijn tegen vuur, rot en insecten en zeker 80 jaar meegaan. Daarom is zo’n gevel heel geschikt voor een huis dat in het bos en dicht bij de kust staat.

© Andreas Mikkel Hansen

Rode draad

Line Frier van Frier Architecture had de leiding over het bouwproject. Ze koos ervoor om de materialen in hoge mate te laten bijdragen aan de sfeer van de villa.

‘De verdiepingen van het huis worden verbonden door een band van houten wandbekleding, die is geïnspireerd op de heuvelachtige omgeving met eiken en berken en die functionele en esthetische oplossingen vormt in het interieur. De houten bekleding vormt een rode draad door het hele huis,’ zegt Frier.

Ze vertelt verder over een van de andere terugkerende elementen, namelijk de speciaal gemaakte terrazzovloer:

‘Die is gemaakt van grote resten natuursteen en speelt in meerdere opzichten een essentiële rol. De kamers worden zintuiglijk en sfeervol, en je blijft kijken naar de natuurlijke variatie in de steen. Daarbij is de vloer erg slijtvast, wat belangrijk is voor een huis waar kinderen en dieren rondrennen nadat ze in het bos zijn geweest. Hij kan dus vele jaren mee.’

Rode draad

Line Frier van Frier Architecture had de leiding over het bouwproject. Ze koos ervoor om de materialen in hoge mate te laten bijdragen aan de sfeer van de villa.

‘De verdiepingen van het huis worden verbonden door een band van houten wandbekleding, die is geïnspireerd op de heuvelachtige omgeving met eiken en berken en die functionele en esthetische oplossingen vormt in het interieur. De houten bekleding vormt een rode draad door het hele huis,’ zegt Frier.

Ze vertelt verder over een van de andere terugkerende elementen, namelijk de speciaal gemaakte terrazzovloer:

‘Die is gemaakt van grote resten natuursteen en speelt in meerdere opzichten een essentiële rol. De kamers worden zintuiglijk en sfeervol, en je blijft kijken naar de natuurlijke variatie in de steen. Daarbij is de vloer erg slijtvast, wat belangrijk is voor een huis waar kinderen en dieren rondrennen nadat ze in het bos zijn geweest. Hij kan dus vele jaren mee.’

Referenties naar ballet

De naam van het huis komt uit het ballet, waar met arrondi een gekromde handpositie wordt aangeduid – een directe verwijzing naar de golvende binnenwanden, die je onwillekeurig doen denken aan Gaudí. Maar daar houdt de vergelijking met de Spaanse architect meteen weer op, want Villa Arrondi doet vooral Scandinavisch en minimalistisch aan en is niet een en al ornamentiek. Nu we het toch over ballet hebben, het centrum van het huis is de sculpturale trap, ook van eikenhout, die het middelpunt van een pirouette zou kunnen zijn en die de kelder en de begane grond met elkaar verbindt. Omdat ervoor gekozen is de contouren van het oude huis als uitgangspunt te nemen en uit te breiden naar beneden in plaats van in de breedte, komt de trap architectonisch gezien vanbinnen en -buiten tot zijn recht.

Levende kunstwerken

Alles draait dan ook om het samenspel tussen binnen en buiten. Dat zie je niet alleen in de keuze voor hout en steen, maar ook in de spiegels die her en der in huis zijn geplaatst en die de natuur naar binnen trekken. Dat is bijvoorbeeld in de kelder gedaan, waar ze het licht door de grote raampartijen versterken, en als achterwand bij het fornuis, wat een weergaloos effect oplevert. De spiegel vormt een soort levend kunstwerk, dat steeds verandert en het weer en de seizoenen een op een nabootst.