Een huis van 630 vierkante meter met de focus op licht

Je ziet niet vaak zulke doordachte verlichtingsoplossingen als in het nieuwbouwhuis van Michael en Gitte Jensen.

Een van de pluspunten van het huis is hoe het eruitziet in het donker. Dit zijn lampen van Lumiére.

© Andreas Mikkel Hansen

Van droom naar werkelijkheid

Zelden zie je zulke doordachte verlichtingsoplossingen als in dit nieuwbouwhuis. Hier zijn spotjes taboe, maar is de architectuur zorgvuldig afgestemd op de veranderende stand van de zon in de loop van de dag.

Een van de favoriete verlichtingsoplossingen van Michael Jensen is die van de garage, een plek die gewoonlijk niet bekendstaat om zijn flatteuze licht. Binnen en buiten is aan het plafond een lange ledstrip bevestigd. Dat zorgt voor een zacht, aangenaam licht, waardoor het een belevenis is om de garage binnen te rijden.

© Andreas Mikkel Hansen

Michael Jensen was directeur van barbecuemerk Weber en is nu zelfstandig ondernemer.

© Andreas Mikkel Hansen

Van oude bakstenen villa tot minimalistische doos

Michael Jensen wilde altijd al zijn eigen huis bouwen. En toen een vriend een paar jaar geleden het stuk grond dat hij van zijn buurman gekocht had toch niet kon gebruiken, deed Michael hem een aanbod dat hij niet kon weigeren.

‘In mijn hoofd had ik dit huis jaren geleden al ontworpen. Ik wilde graag iets moderns, een minimalistische doos met meerdere niveaus,’ zegt Michael Jensen.

Hiervoor woonde hij met zijn gezin in een oude bakstenen villa van drie verdiepingen. Maar toen de kinderen uit huis gingen, werd dat te onpraktisch.

Lees ook:

De villa is een splitlevelwoning. Zo blijft het huis open in plaats van dat je aparte, afgesloten verdiepingen hebt. De drie lampen komen uit de serie Random van Moooi, het schilderij is van Niels Sylvest.

© Andreas Mikkel Hansen

Dankzij de eeuwenoude bomen op het terrein voelt het in de lente en zomer alsof je midden in het bos woont.

© Andreas Mikkel Hansen

Het daglicht valt overal naar binnen. Hier bij de eethoek in de grote woonkeuken, die is opgebouwd rond een aantal klassiekers: Syver-stoelen van Arne Jacobsen bekleed met leer, de glazen tafel van het Italiaanse Decoma Design en Poul Henningsens lamp PH Artichoke. M

© Andreas Mikkel Hansen

Een villa van 630 m2

Architect Morten Wæhrens van Arkitekthuset Vodskov zette Michaels ideeën om in de praktijk, en toen het project eenmaal was begonnen, dijde het alsmaar uit.

‘In het begin vonden we 360 m2 wel genoeg, aangezien we maar met z’n tweeën zijn. Maar toen we eenmaal iets nieuws gingen bouwen, vond ik het moeilijk om nee te zeggen,’ zegt Michael lachend.

Nu staat er een villa van 630 m2, volledig opgemetseld uit Ultima RT-stenen. Het grote huis heeft op het hoogste punt een plafondhoogte van 8,5 meter, en vanaf de benedenverdieping kun je helemaal naar de nok kijken.

Het ontwerp van de keuken werd meerdere keren omgegooid. Zo was het eerst een hoekkeuken, maar uiteindelijk is er gekozen voor twee grote eilanden. Al het witgoed is van Gaggenau.

© Andreas Mikkel Hansen

Overal in huis liggen tegels van Jura Grau-marmer van 70 x 70 cm, die fraai combineren met het donkere interieur.

© Andreas Mikkel Hansen

Nergens zijn fellespots te bekennen. Al het licht is geïntegreerd in het plafond en het meubilair en is te bedienen via een smarthomesysteem.

© Andreas Mikkel Hansen

Precies de juiste verlichting

Een belangrijk punt bij het brainstormen met de architect was dat de verlichting indirect moest zijn en weg- gewerkt in het plafond, of het interieur van achteren of onderen moest verlichten.

De Deense verlichtingsfirma Lumiére gaf advies en maakte in samenwerking met meubelmakersbedrijf Boform, dat een groot deel van het interieur ontwierp, alle lichtoplossingen. Zo zijn er ledstrips aangebracht langs akoestische plafondplaten.

‘Alle lampen hebben een dimmer – zonder overdrijven denk ik dat er meer dan 30 dimmers in de meterkast zitten. Het is een smarthomesysteem, dus je kunt alles met je telefoon en computer bedienen en waar je ook bent het licht aan- en uitdoen en dimmen. Daar maken we veel gebruik van. We vinden het huis er bijvoorbeeld zo mooi uitzien als de oprit en de gevels verlicht zijn, dus als we zijn vergeten om het licht aan te doen voordat we in de auto stappen, doen we het vaak alsnog met de telefoon, zodat we thuiskomen in een verlicht huis.’

De halfhoge wand fungeert als hoofdeinde en als afscheiding tussen de slaapkamer en de inloopkast. Op de wand is hetzelfde leer gebruikt als op de stoelen in de keuken. Het bed is van Jensen.

© Andreas Mikkel Hansen

De inloopkast is gemaakt door Boform en ligt naast de slaapkamer. Die is voornamelijk uitgevoerd in licht eiken, dat mooi samengaat met de vloerplanken van Dinesen.

© Andreas Mikkel Hansen

Inspiratie uit Dubai

Alle verlichting onder het meubilair is op hetzelfde ledprincipe gebaseerd en is door interieurarchitect Lars Riise van Boform geïntegreerd. Zelf was Michael erg geïnspireerd door reizen naar Dubai, waar hij de ontwikkelingen op het gebied van architectuur en interieur heeft gevolgd – vaak het nieuwste van het nieuwste wat betreft materiaalsamenstelling en verlichting.

De 3,25 meter lange ethanolhaard in de keuken is een knipoog naar advocaat Harvey Specter uit de serie Suits. Want juist de keuken moest een centraal punt zijn. Die ontwierp Lars Riise zo dat alle donkere fronten van gerookt eiken uit één stam komen, zodat de nerf doorloopt over de kasten. Hij vormt een mooi contrast met de witte wanden en het goudkleurige Jura Grau-marmer op de vloer.

Lees ook:

In het souterrain bevindt zich de ‘wellnessafdeling’ van Michael en Gitte, met een wijnkelder, spa en fitnessruimte.

© Andreas Mikkel Hansen

Sinds hij suits had gezien, droomde Michael van een ethanolhaard geïnspireerd op de haard van de hoofdpersoon van de serie, de gewiekste advocaat Harvey Specter.

© Andreas Mikkel Hansen

Elegant samenspel tussen kunst- en daglicht

Ook de interactie tussen de verlichting binnen en het daglicht van buiten was een prioriteit:

‘Het perceel is vrij uniek: het ligt relatief laag en pal op het zuiden, waardoor de zon er helemaal omheen draait. Het huis is afgestemd op het daglicht. Daarom is het hier op elk moment van de dag mooi en vormt de overgang van dag naar avond geen groot contrast. Net zoals de verlichting binnen goed doordacht is, hebben we ook aandacht besteed aan de manier waarop de zon via de architectuur het huis binnenkomt. Het is echt prachtig en werkt fantastisch,’ besluit Michael.