Eersteklas renovatie

Na een grondige verbouwing is Jakob Hundborgs passie voor internationaal en Deens design op het gebied van meubilair en verlichting verenigd met strakke architectuur, geïnspireerd op de Deense en Japanse stijl. Mooie materialen accentueren de klassieke uitstraling van het huis. De raampartij van 11 meter naar de atriumtuin garandeert licht, zelfs op een grijze dag!

In de ruimte met open haard, in het verdiepte gedeelte van de woonkamer, laat de imposante Franse spiegel met gouden lijst de ruimte groter lijken. Hierin wordt ook het licht in dit deel van de kamer gereflecteerd. Het schilderij is van Jeppe Eberlein, de fauteuil van De Padova en de vloerlamp van Gubi.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Jakob Hundborg is eigenaar van communicatiebureau Réplique, dat de pr doet voor onder andere Flos, Royal Copenhagen en Blomus. Hier is hij te zien met Edith, een Engelse hazewindhond – een whippet – van 4 jaar.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Als je een huis renoveert, dan bepaal je alles zelf. Als je een huis restaureert, dan moet je ook luisteren naar het huis. Met respect voor de oorspronkelijke architectuur van de strakke villa, niet alleen buiten maar ook binnen, heeft Jakob Hundborg, eigenaar van communicatiebureau Réplique, samen met zijn partner de 200 m2 grote villa uit 1963 weloverwogen gerestaureerd tot een moderne woning, waarin de klassieke architectonische details opnieuw zijn geaccentueerd door de gebruikte materialen en de kleurkeuze.

‘Anderhalf jaar lang wandelden we vaak in de gewilde wijk Ryvangen in Hellerup ten noorden van Kopenhagen, en dan zeiden we tegen elkaar dat we dit huis zouden kopen als het ooit in de verkoop zou komen. Die droom kwam op een dag uit, en toen kregen we een villa die totaal vervallen was, zowel vanbinnen als vanbuiten. Met de hulp van vakmensen hebben we alle overbodige lagen afgepeld, tot we bij de originele vormentaal uitkwamen. We hebben afscheid genomen van de inbouwspots en verlaagde plafonds, een jacuzzi, walk-in closet en een keukeneiland in verblindend, hoogglans wit. Het raam bij de ingang was geblokkeerd en de leistenen vloer was geruïneerd. De originele Junckers-parketvloeren zijn opgeschuurd en goed in de olie gezet, en dit heeft ze een nieuwe en levendige uitstraling gegeven. Allemaal met respect voor hoe het ooit was,’ vertelt Jakob.

Lees ook:

De inrichting is tijdloos klassiek, met een bank van Paustian, een salontafel van Poul Kjærholm, een vloerkleed van Massimo Copenhagen en aan de wand een boekenkast van ATBO. De inhoud van de kast – boeken, keramiek en unieke kunstvoorwerpen – wisselt vaak. De keramisten Christian Bruun, Gurli Elbækgaard, Anne Just en Bissa Segerson behoren tot de favorieten. De vloerlamp is van Serge Mouille. De witte lamp op de boekenkast is de Gatto van Flos.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De villa in de gewilde wijk Ryvangen in Hellerup was vanbinnen en vanbuiten compleet uitgewoond, waardoor er een ingrijpende restauratie nodig was.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

In de woonkamer zie je dat de grote raampartij naar de atriumtuin een prachtig architectonisch effect heeft. De balken, die zichtbaar werden na het verwijderen van de verlaagde plafonds, zijn wit geschilderd. Er waren maar liefst vier verflagen nodig voor een dekkend effect.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Vanuit de zwarte swan chair heb je een mooi uitzicht over de rustige atriumtuin.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De strak vormgegeven villa is gebouwd voor een Deense consul, die toen, in de vroege jaren 1960, 20 jaar in Japan had gewoond en het beste van de Deense en Japanse architectuur wilde combineren. Het ontwerp werd aan de architecten Ole Brandstrup Jensen en Peter Fournais toevertrouwd. De villa is beneden één grote ruimte met een 11 meter brede raampartij op het zuiden, zodat het licht zelfs op een grijze januaridag binnenstroomt.

Het ontwerp is strak met rechte lijnen en een vleugje Azië. De grote, imposante ruimte op het zuiden en de atriumtuin bevatten een woonkamer, kamer met open haard en een eetkamer met een op maat gemaakt keukengedeelte, dat de ruimte een moderne twist geeft. De enorme raampartij kan worden opengeschoven, waardoor binnen en buiten in elkaar overlopen en één grote leefruimte vormen.

Op de eerste verdieping bevindt zich het privégedeelte met de slaapkamer, logeerkamer, werkkamer en badkamer. Hier zijn de originele verdeling en afmetingen bewaard gebleven. De neutrale grijstint van de muren komt terug in de keukenmodules op de begane grond.

‘We hebben Boform gevraagd om een keuken in exact dezelfde kleur te maken, omdat we er zo weg van waren. Het creëert rust en samenhang in huis als dezelfde tinten terugkomen. We hebben vanaf het begin aandacht gehad voor de ziel en het oorspronkelijke verhaal van het huis, die verborgen lagen onder alle onnodige, toegevoegde details. Alles is gestript en de lijnen zijn weer strak getrokken, met materialen van goede kwaliteit, waardoor dit onder architectuur gebouwde huis nieuw leven is ingeblazen,’ zegt Jakob.

De keuken van Boform is op maat gemaakt en vormt een elegant meubelstuk dat volledig opgaat in de ruimte. Keukengerei, apparaten en servies zijn opgeborgen op planken en in laden achter grote deuren. De eettafel is van het Nederlandse Arco. De Series 7-vlinderstoelen van Arne Jacobsen zijn bekleed met licht kernleer.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Tafereel met een Gustaviaanse sidetable en daarop een PH-tafellamp van Louis Poulsen en een organisch gevormde messing schaal van Tom Dixon.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Overloop in het trappenhuis was ruimte voor een extra werkplek. De tafellamp is de Snoopy van Flos, de vaas is van Dorthe Friis en de antieke kerkkandelaar is van Fil de Fer.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Naar verluidt had de tuin, helemaal in oosterse stijl, kabbelend water en een meditatieve rotspartij. Jakob heeft in de tuin en op het terras de lange, rechte lijnen laten terugkomen, zodat binnen en buiten met name in het voorjaar en de zomer een geheel zijn. Toen het stel het huis kocht, was de tuin zo verwilderd en verwaarloosd dat er niets meer aan te redden viel.

‘Iedereen kan opvullen, weinig mensen durven weg te laten. Net als het huis is de tuin, na een grondige opknapbeurt, verdeeld in zones, zodat we optimaal kunnen profiteren van het licht en de zon. Vanuit de woonkamer heb je direct toegang tot de besloten atriumtuin, waar niets meer van de wildernis over is. Er groeien geurige Engelse rozen tegen de gevel en er is een border met wintergroene rododendrons. De in vorm gesnoeide haag- beuken bieden bescherming tegen nieuwsgierige blikken, en 200 vaste planten – varens, herfstanemonen, ooievaarsbekken, lenterozen en hosta’s – zorgen het hele jaar voor diversiteit en leven in de tuin,’ aldus Jakob.

Achter de swan chair staat een ladekast, die al veel kleuren heeft gehad. Momenteel heeft hij een diepe auberginetint. Erbovenop staan een lamp van Flos, een vaas van de rommelmarkt en een vogel van de Franse kunstenaar Bonardy. Het werk aan de muur is van de Britse kunstenaars Tim Noble en Sue Webster.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De slaapkamer is heel bewust sober ingericht. Het bed van Hästens met knisperend wit beddengoed van Georg Jensen Damask en de vloerlamp van Bestlite stralen rust uit. De grijze kleur op de wand is Embassy Grey van Flügger, en vormt een mooie achtergrond voor het kunstwerk van Gitte Winther.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De trap naar de eerste verdieping was rijp voor de sloop, maar een koperslager maakte een nieuwe leuning van gepolijst messing. Onder een luik in de vloer zit de trap naar de kelder. Het gordijn van stevig, karamelkleurig velours is niet alleen mooi, maar houdt ook de warmte vast.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Als pr-manager van Deense en internationale meubel- en verlichtingsmerken bepaalt de passie voor design en vormgeving een groot deel van het leven van Jakob Hundborg, en dat is ook te zien in zijn huis.

Het interieur telt iconische meubelstukken en accessoires uit diverse tijdperken. Deens, Scandinavisch, Italiaans en Frans meubeldesign, kunst en een persoonlijke verzameling keramiek vormen een visuele eenheid. De Deense klassiekers vormen samen met een Zweedse Gustaviaanse fauteuil, een voetenbankje van De Padova en een antieke kroonluchter een nieuw, modern tafereel.

‘Alles hier in huis kan van plaats wisselen, want we gooien zo’n beetje om de twee weken de boel om. Een interieur is organisch, en onze levens zijn constant in beweging, met telkens nieuwe mogelijkheden en indrukken,’ vertelt Jakob Hundborg. Hij waakt er wel voor dat het niet te vol wordt: ‘In een dynamisch interieur krijgt elk object de ruimte, zodat we er even volop van kunnen genieten. Inrichten gaat het best binnen een strak kader. Mooie vloeren en nette wanden vormen een goed uitgangspunt. De meubels en accessoires waar we van houden, vertellen samen met mooie natuurlijke materialen onze gezamenlijke, persoonlijke geschiedenis.’

De atriumtuin is in ere hersteld met strakke, rechte lijnen die bij de op Japan geïnspireerde architectuur van het huis passen. In de zomer kan de raampartij helemaal opengeschoven worden, zodat binnen en buiten in elkaar overlopen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Vanuit Jakob Hundborgs thuiskantoor heb je vrij uitzicht op de atriumtuin. De tafel had het stel ook al in hun oude huis, waar hij fungeerde als eettafel. Het tafelblad is in de tussentijd wel wit geschilderd. Boven de tafel hangt een lamp van Verner Panton.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Lees ook: