© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

Respectvolle renovatie van een 'Funkis'-huis uit 1936

Een verbouwing met veel respect voor het origineel: het echtpaar heeft het idee van een zeezicht laten varen omdat een bovenbouw de architectuur zou verpesten.

Aan elk detail is gedacht. Zelfs buiten, waar Louise en haar man Andreas Kaus Jensen het betegelde terras van 110 m2 zelf hebben ontworpen en gelegd. Het is zowel eenvoudig als elegant en volgt de lijnen van het huis.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

Liefde op het eerste gezicht

Architectonische kenmerken, veel karakter en originaliteit waren het uitgangspunt toen Louise Buus Kaus en haar man, Andreas Kaus Jensen, vijf jaar geleden op zoek waren naar een nieuw huis voor hen en hun drie kinderen.

Het was dan ook liefde op het eerste gezicht toen het stel een 'funkis'-huis uit 1936 tegenkwam van architect Mogens Rützou.

De vertrapte plattegrond en de gebogen lijnen zijn enkele van de modernistische details waar het stel verliefd op werd toen ze het huis voor het eerst zagen. De trap met de zwarte leuning geeft een spannend effect in de woonkamer. De gestreepte loungestoel van Mazō heet TMBO en is ontworpen door Magnus Læssøe Stephensen in 1935 voor Magasin du Nord. Het echtpaar heeft een voorliefde voor lampen met een grafische ontwerptaal en de grote vloerlamp is ontworpen door Serge Mouille. De litho op de achtergrond is van Mogens Andersen.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

De architectonische details zijn consistent in het hele huis, dat zowel heel eigentijds als tijdloos is. De kruk is gevonden bij Norr11 en de poster is van Trine Søndergaard.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

'Er is bijna niets veranderd sinds 1936'

Het was het eerste huis met een plat dak in heel Noord-Seeland en tot op de dag van vandaag worden er rondleidingen georganiseerd voor cultuur- en architectuurliefhebbers.

De details van het huis sluiten goed aan bij de modernistische architectuur, met geronde deuropeningen, strakke lijnen, een originele was-schacht en een verspringende plattegrond.

  • Het huis straalt originaliteit uit en er is bijna niets veranderd sinds 1936, wat we erg waarderen. Het heeft zoveel geweldige kenmerken, zoals het feit dat je helemaal aan het einde van het huis kunt zitten en toch door elke kamer kunt kijken via de vele hoekramen. Het is ook ingenieus gepositioneerd op het perceel om maximaal gebruik te maken van daglicht. Er zijn dagen dat we ons in Italië wanen, omdat de architectuur beschutting biedt tegen de wind terwijl de zon schijnt, zegt Louise.

Een gepersonaliseerde plattegrond

Na waterschade in 2018 moest het huis van 170 m2 met een kelder van 40 m2 een grote renovatie ondergaan waarbij alle vloeren opengehaald moesten worden. Een hele klus, maar het stel zag het als een kans om hun droom van een nieuwe keuken en badkamer na te jagen.

Met het verlangen naar meer leefruimte ruilde het stel een kleinere keuken en een slaapkamer van 30 m2 in. Een plattegrond die Louise zelf tot in het kleinste detail heeft ontworpen.

  • Zodra we hier kwamen wonen, begon ik met het ontwerpen van een nieuwe plattegrond die beter paste bij ons gezin met drie kinderen. We genieten nu van een grote, functionele keuken met uitzicht op de tuin en directe toegang via dubbele openslaande deuren. Het is veel praktischer als je kinderen hebt die ook speelkameraadjes op bezoek hebben, en de keuken is nu dichter bij de eethoek, zegt Louise.

Om de details van het huis te behouden, heeft het paar tijdens de renovatie veel moeite gedaan om het nieuwe discreet in het oude te laten overlopen. In de woonkamer maakten ze een zachte boog met een rand, vergelijkbaar met de boog aan de andere kant van de kamer. Voor de nieuwe vloer kozen ze een visgraatparket van massief eiken dat past bij de stijl en het bouwjaar van het huis. Louise heeft veel aandacht besteed aan kleur in het interieurontwerp en in de eetkamer schilderde ze de helft van de muur met een warme beige kleur, Cashmere van Jotun Lady. De eettafel met het frame van Ray & Charles Eames, gevonden op veilinghuis Lauritz.com, was oorspronkelijk vierkant, maar het koppel heeft het blad rond laten zagen. De stoelen zijn een mix van Egon Eiermann en MZO van Mazō. De Formakami hanger is van &Tradition.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

De zeegroene set, ontworpen door Jens Harald Quistgaard, is een erfstuk en de keramieken schaal is van Michael Andersen, Louises favoriete keramist.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

De oorspronkelijke bouwstijl is bewaard gebleven

Louise is een 'autodidactische architect' en heeft al tekeningen klaarliggen voor de volgende verbouwing, waarbij het plan is om een uitbouw te maken met een apart ouderlijk deel.

  • We passen het huis aan ons gezin aan, maar tegelijkertijd zijn we heel voorzichtig om de architectuur en de lijnen niet te veranderen. Het zou geweldig zijn om naar boven te bouwen en uitzicht op zee te hebben, maar dat zal nooit gebeuren, omdat we denken dat het de oorspronkelijke architectuur zou verpesten, legt Louise uit.

Om de bouwstijl te behouden, heeft het stel ervoor gekozen het oude en het nieuwe te integreren. Zo is bijvoorbeeld een patiodeur uit de eetkamer gebruikt om twee identieke originele deuren in de keuken te maken. En in de nieuwe opening tussen de eetkamer en de keuken liet het stel een timmerman dezelfde gebogen hoeken maken als in de andere deuropening in dezelfde kamer.

Verlichting is een belangrijk onderdeel van het interieurontwerp van het koppel, dus de verschillende lampen in de keuken zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van zowel functionaliteit als design. De twee hanglampen, IC Light, zijn ontworpen door Michael Anastassia voor Flos, de wandlampen op het tegelgedeelte zijn Walker van Menu en de andere zwarte wandlampen, Cobra van Gubi, zijn ontworpen door Greta Grossman.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

Louise ontwierp de keuken zelf en verwisselde de keuken en de slaapkamer omdat de kamer van 30 m2 met directe toegang tot de tuin ook een verlengstuk van de eetkamer was. In het ontwerp was een kookeiland een must voor de familie, die een informelere ruimte wilde waar iedereen kon samenkomen. De keuken met geschilderde elementen is van Tvis Køkkener en het eiken keukeneiland is gemaakt door Hostrup Snedkeri.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

Om meer licht te krijgen is een dakraam ontworpen. De tegels van het Spaanse Equipe Céramicas werden gekozen in een warme grijze tint die past bij de grijze muurkleur, die werd geverfd met Light Antique Grey van Jotun Lady. De kleur van de keukenkastjes van Tvis Køkkener heet Storm Grey en varieert tussen donkergrijs en groenachtig afhankelijk van het licht. Het koppel wilde een werkblad van Belgisch graniet, hetzelfde materiaal als de vensterbanken van het huis, maar dat was onmogelijk te vinden. Het dichtst dat ze bij Belgisch graniet konden vinden was European Black, wat niet het meest praktische was, maar ze wilden niet inleveren op esthetiek.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

De planken creëren ruimte voor een tentoonstelling van glas en keramiek van merken als Unum en Royal Copenhagen.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

De slaapkamer is de donkerste en koelste kamer in het huis. De oude stoel naast het bed is een originele Magnus Læssøe Stephensen stoel die Louise op een rommelmarkt heeft gevonden en geverfd in de kleur Nordic Breeze van Jotun Lady. Het Franse rieten bedframe is van Ilva en de sprei van Broste Copenhagen is een huwelijkscadeau. Het groene kussen is genaaid van vintage stof en de foto is van Atelier Cph.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

In een kleine gang tussen de badkamer en de entree creëert een grijze gestoffeerde stoel van Mazō een gezellige omgeving.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

Funky kleuren: op het gebied van kleur heeft Louise nagedacht over wat past bij de bouwstijl van het huis, gebaseerd op het feit dat het modernisme niet alleen over wit, strenge en grafische lijnen ging. Verschillende huizen uit de jaren 1930, zoals het rijtjeshuis van Arne Jacobsen in Bellevue, zaten vol prachtige kleuren. In die geest heeft ze de gevel van het huis, de bakstenen, gebruikt als inspiratiebron voor het kleurenschema in het interieurontwerp, dat een spel van groene, roodachtige, gele, bruine, beige en grijze tinten heeft. Ze worden voorzichtig herhaald op de muren, het textiel en het meubilair. Daarvoor heeft Louise veel kleurstalen doorgenomen om de juiste te vinden, want de oefening was om de kleuren te gebruiken om een warme en comfortabele omgeving te creëren, terwijl ze opgaan in de omgeving en de unieke details van het huis benadrukken.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

De buitenruimte zit vol met verschillende gezellige hoekjes. In deze hoek is een loungehoek ingericht met zachte kussens en een vintage rieten stoel. Langs de muur staat een bed voor decoratieve vijgenplanten.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch

Op een zomerse dag kan het voelen alsof je in het zuiden bent, omdat het huis zo goed op het perceel ligt en de architectuur beschutting tegen de wind biedt en het gebruik van zonlicht en warmte optimaliseert. Het koppel heeft het terras zelf ontworpen en aangelegd met gele tegels van Klinker Outdoor. De teakhouten tuinmeubelen zijn van FDB Møbler en ontworpen door Thomas Alken.

© Foto P. Wessel, Styling Mette Kirstine Brinch