De fraaie architectonische lijnen van deze villa vallen op hun plaats in het landschap van het Deense Noord-Seeland. Ze doen meteen denken aan het wereldberoemde kunstmuseum Louisiana in de- zelfde streek, want de architecten Jørgen Bo en Vilhelm Wohlert, die dit huis in 1964 ontwierpen, zijn ook het team achter Louisiana.
DE OPEN HAARD gaat ’s winters in het weekend aan als het gezin samen eet in de woonkamer. Op doordeweekse dagen eten de bewoners in de keuken.
Karina Mundt Holst, eigenaar en creatief directeur van tassenmerk Decadent, woont hier samen met haar man Jens Højmann en hun zonen Albert en Carlo. Hoewel haar man makelaar is, was Karina degene die dit huis in Vedbæk tegenkwam, en ze wist direct dat hier de toekomst van het gezin lag.
DE TAFEL E15 van CasaShop heeft gezelschap gekregen van de Serie 7-stoelen van Arne Jacobsen in leer. De eettafel staat zo dat je de open haard en de tuin kunt zien. Erboven hangen de klassieke Radiohus-lampen van Louis Poulsen.
In architectonisch opzicht is er niets veranderd aan de villa, en veel van de originele materialen zijn behouden. Eerdere eigenaren schilderden een deel van het houtwerk wit om de woning lichter te maken. Ook de keuken en badkamer zijn gerenoveerd met respect voor de stijl.
GARDE HVALSØE bouwde deze typisch Scandinavische keuken – eenvoudig en tijdloos, zoals de rest van het huis. Hij is van eikenhout, en de zwarte linoleumplaten zorgen voor een gedempte akoestiek.
‘We zijn altijd dol geweest op de stringente architectuur, en we kwamen uit een jarenzeventigrijtjeshuis, dat veel weg had van deze woning. Maar de indeling van deze villa was ideaal voor ons. Er is veel plaats in alle kamers en er zijn brede trappen en open ruimtes op verschillende niveaus, waardoor er een bijzonder ruimtegevoel ontstaat. Veel details kennen we van Louisiana – we komen daar vaak en bewonderen de architectuur. Er is echt over de vormgeving nagedacht, waardoor het een ervaring wordt om in dit huis rond te lopen,’ zo legt Karina uit.
DE KARAKTERISTIEKE RAMEN, ontworpen door de architecten van Louisiana, komen aan beide kanten van het huis terug. De eettafel van wit marmer van Poul Kjærholm is het favoriete meubel van Karina en past goed bij de leisteen op de vloer en de eikenhouten Y-stoelen van Wegner. De messing hanglamp is van Gubi.
Het stel heeft zich laten inspireren door de Scandinavische stijl, dus de grote Deense designklassiekers van Arne Jacobsen, Hans J. Wegner en Poul Kjærholm ontbreken niet. Maar ook buitenlandse ontwerpers als Serge Mouille, Dieter Rams, Ilse Crawford en Piet Hein Eek drukten hun stempel op de inrichting.
DE BANK MET HOGE RUG in mohairvelours van Ilse Crawford kadert de grote open woonkamer in en creëert een kamer in de kamer. De extravagante leunstoel is de Utrecht van Cassina. De lamp is van Serge Mouille. De plaid op de poef en het blauwe kussen op de bank zijn van Tom Dixon. De salontafel is van Gubi, en het kelimtapijt komt van een bazaar in Istanbul.
Veel van de fraaie meubels waar het echtpaar zo van houdt, zijn vormgegeven in dezelfde tijd dat het huis werd gebouwd. Dit ondersteunt de architectuur ervan en het toenmalige gebruik van de ruimtes. De open kamers, waarin de meubels duidelijk naar voren komen, nodigen uit om de lijnen van het huis te volgen en de bedoelingen van de architecten te respecteren.
VANAF DE BEGANE GROND kijk je uit over de grote open woonkamer, die een niveau lager ligt. De kurkbank is ontworpen door Ilse Crawford voor Ikea. Daarboven een patchworkwandtapijt van The Apartment, dat tactiliteit creëert. Het kunstwerk aan de muur op de voorgrond is van Curtis Jere.
Dat hebben de bewoners zeker gedaan, en bovendien hebben ze een warme, intieme sfeer gecreëerd in elk hoekje van de 337 m2 grote woning.
‘Als je zoals wij in een groot huis woont, is het belangrijk dat de onderdelen van de inrichting een bepaald formaat hebben. Dat geldt voor de lampen, de kunst aan de muur en zelfs de bloemen.’
POUL KJÆRHOLMS daybed van Fritz Hansen, de Le Klint-lamp en de marmeren tafel van Gubi vormen sculpturen in de architectonisch fraaie woonkamer met eiken visgraatparket.
Het is belangrijk voor Karina dat het niet té mooi, klassiek en jaren 1960 wordt. Ze houdt stiekem wel van dingen die een beetje anders zijn en eigenlijk niet in de stijl passen. Zo breken de rococo- commode in de hal en de kurkbank in de woonkamer met de stijl en brengen ze wat leven in de brouwerij.
DE TRAP voert naar de keuken, de voordeur en de gang, en naar de zaal in de kelder. De schaal is een erfstuk van Bornholms Keramik.
‘We hechten veel waarde aan persoonlijke dingen in ons inte- rieur. Bijvoorbeeld aandenkens aan reizen, tekeningen van onze jongens of erfstukken met een verhaal. Het huis ontleent zijn karakter aan persoonlijke spullen,’ zegt Karina.