The Vintage Bar
The Vintage Bar, opgericht door Marie Louise Schultz, is een Europese marktplaats die verkopers en kopers van hoogwaardige en luxe tweedehands mode met elkaar in contact brengt. De marktplaats is er in samenwerking met lokale kunstenaars en andere talenten in geslaagd om in het hart van Kopenhagen een werkomgeving te creëren waarin de nadruk op creativiteit en duurzaamheid ligt.
‘De eerste keer dat ik het pand bezocht, wist ik meteen dat het iets unieks kon worden. Ik vond het belangrijk om de creatieve en duurzame benadering van het interieur in lijn te houden met het visuele universum dat we online hebben gecreëerd,’ zegt Marie Louise Schultz, oprichter en creatief directeur van The Vintage Bar.
Samenwerking met lokale kunstenaars
Het uiteindelijke doel was om een werkomgeving te creëren die zowel inspirerend als rustgevend zou zijn. Dat is The Vintage Bar – in nauwe samenwerking met plaatselijk talent – gelukt door elementen te gebruiken die deze gevoelens omarmen: de houten vloer in een warme kleur die contrasteert met de lichte aardetinten, de op maat gemaakte tafels met organische vormen en niet in de laatste plaats het spectaculaire uitzicht op de Deense hoofdstad.
The Vintage Bar bracht samen met kunstenaars de visie voor het pand tot leven. Het bedrijf wil de aandacht vestigen op en ruimte maken voor talent – of het nu gaat om veelbelovende kunstenaars of om gevestigde kunstenaars met een focus op duurzaamheid.
Natuurlijke kleuren, vintage meubels en sculpturale objecten
Sune Palner creëerde – samen met Marie Louise – het verhaal rond het interieur en heeft het authentiek gehouden, passend bij het DNA van het bedrijf. De sculpturale objecten, vintage meubels, organische vormen en natuurlijke kleuren fungeren ook als achtergrond voor de content, die centraal staat in het bedrijf.
‘Ons bedrijf wordt gedreven door content en de creatie van content, omdat we via inspiratie willen laten zien dat tweedehands mode cool is en het nieuwe normaal zou moeten zijn. Daarom was het zo belangrijk om bij het creëren van de omgeving de content in het achterhoofd te houden,’ legt Marie Louise Schultz uit.
Duurzaamheid op verschillende manieren
Het kantoor heeft niet alleen visueel dezelfde uitstraling als het online universum. The Vintage Bar wil ook dat het kantoor het bedrijf zelf en de waarden ervan vertegenwoordigt. Duurzaamheid is de kern van de bedrijfswaarden, en hetzelfde kan worden gezegd van het interieur.
Wanneer The Vintage Bar evenementen organiseert – zoals tijdens de Fashion Week – werkt het bedrijf samen met plaatselijke vintagewinkels en kunstenaars en toont het hun items. Zo integreert The Vintage Bar duurzaamheid in alle activiteiten.
‘Ons doel is een duurzame omgeving te creëren voor onze community, en niet alleen online. Wij streven ook naar mentale duurzaamheid bij de medewerkers van ons bedrijf. We wilden een omgeving vormgeven die duurzaamheid ondersteunt – in de vorm van fysieke objecten, maar ook mentaal – door het pand te transformeren tot een plek waar mensen zich prettig voelen,’ legt Marie Louise Schultz uit.