Bekijk dit grote stadsappartement van 280 m2 over twee verdiepingen

De indrukwekkende woning is licht en ruim en bevat allerlei maatoplossingen en goed bewaarde historische details.

Oorspronkelijk lag er een oude grenen vloer in de grote woonkeuken. David wilde die opschuren, maar de vloer liep zo scheef dat hij hem uiteindelijk heeft vervangen door Dinesen planken. Het grenen is hergebruikt in de woonkamer boven en voor de sculpturale trap. De wereldbol kreeg David van zijn Italiaanse moeder. Het was een van de weinige erfstukken die ze bij zich had toen ze naar Denemarken emigreerde.

© Birgitta Wolfgang Drejer

David Zahle is architect en partner bij architectenbureau BIG. Hij werkte onder andere mee aan het scheepvaart- museum in Helsingør, de multifunctionele afvaloven CopenHill en het pandaverblijf in de dierentuin van Kopenhagen. Op dit moment is hij verantwoordelijk voor de bouw van een duurzame meubelfabriek voor Vestre in Noorwegen, twee 300 meter hoge torens met een hotel en luxeappartementen in China, een natuurhistorisch informatiecentrum op het eiland Fanø en een nieuw station in Västerås bij Stockholm, dat de stad en de haven met elkaar moet verbinden.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Hoog boven de stad

Op de bovenverdieping van een 18e-eeuws monument wonen David Zahle, architect en partner bij BIG, en actrice Maria Rich met hun drie zonen.

Ze zitten hier letterlijk hoog en droog, en sinds David het appartement onder handen heeft genomen is het heerlijk licht en ruim, vol speciaal ontworpen oplossingen en goed bewaarde historische details.

De bank op de achtergrond maakte David in samenwerking met Rabens Saloner. De twee oude Wegner-fauteuils zijn door Maria’s moeder bekleed met koeienhuid. De salontafel is van Isamu Noguchi en de koperen lamp erboven is de Moon van Verner Panton.

© Birgitta Wolfgang Drejer

De lange eettaffel heet Edi. Hij is ontworpen door Claesson, Koivisto & Rune en handgemaakt in Finland. De lampen zijn van New Works in drie materialen: zwart marmer, donker hout en kurk. De stoelen heeft David gevonden in een restaurant in Beiroet.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Volledig verbouwd appartement

Op de bovenste verdieping van een 18e-eeuws gebouw aan de grachten van de Kopenhaagse wijk Christianshavn wonen David Zahle, architect en partner bij BIG, en actrice Maria Rich met hun drie zonen.

Hun appartement is in acht maanden tijd onder leiding van David zelf volledig verbouwd.

Lees ook:

Alle fronten in de keuken zijn van Reform en zijn gemaakt van geüpcycled hout van Dinesen. Lendager Group heeft de keuken gebouwd. Het keukenblad is van travertijn en is geproduceerd door Vaselli in Italië. De kraan is een Quooker in messing patina, de lampen van wit marmer zijn van New Works.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Een monument

Als je de woning binnenkomt en je je blik rond laat dwalen, ontdek je allerlei deuren naar onbekende ruimtes en snap je niet meteen hoe de plattegrond in elkaar zit. En dat heeft een reden: het hele gebouw is een monument. Het stamt uit 1734, en de verdieping waar de familie Zahle Rich woont, was oorspronkelijk een opslagruimte voor masten en later een Britse suikerfabriek. Sinds 1918 heeft het pand een monumentale status.

– Dit appartement is in de jaren 1970 gemaakt. Er werd een plafond geplaatst, waardoor er twee woonetages ontstonden met allemaal gangetjes. Het was een soort speurtocht om uit te zoeken hoe alles in elkaar zat. Maar het heeft ook iets om zo op ontdekking te gaan voordat je in een woning trekt, want je krijgt een beeld van de geschiedenis, legt David uit.

De woonkamer boven: De bank komt van Illums Bolighus, de tafel bestaat uit vloerplanken en een boekenkist. De hanglamp is handgemaakt door de Faeröerse houtdraaier Ole Jakob Nielsen en geeft beeldschoon licht. De grote foto achter de bank is van Ditte Capion-Houborg.

© Birgitta Wolfgang Drejer

De boekenkast met geïntegreerde trap is door David ontworpen en door HB Trapper geleverd.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Goed bewaarde details

Toen hij de plattegrond had bekeken, wist hij vrij snel hoe de indeling moest worden. Het was een grondige ingreep. Je hebt natuurlijk wel een thuisvoordeel als bekroond architect die zelf kan ontwerpen, snel kan beslissen en rechtstreeks met de bouwvakkers kan communiceren.

Het resultaat is een appartement waarin de historische details behouden zijn en dat groot, licht en ruim aandoet, terwijl de sfeer intiem en persoonlijk is.

De grote swarte boekenkast volgt de vorm van de gevel, en als je ervoor staat, zie je de trap bijna niet – precies zoals de bedoeling is.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Glaskunst van John Kørner, een vriend van het gezin. Het blauwe beeldje, ook een John Kørner, is een Reumertprijs die Maria Rich in 2016 ontving voor haar rol in de toneelvoorstelling Living Dead.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Bijzondere constructies

Bij binnenkomst ga je direct via een travertijnen trap naar de entree. Vandaar kom je in het grootste vertrek van het appartement, met de keuken en woonkamer, een slaapkamer en toegang tot het terras. Aan weerszijden van de grote ruimte gaat er een trap naar boven.

– Aan de ene kant is de trap geïntegreerd in de boekenkast: elke trede komt voort uit een schap van de kast. Aan de andere kant is de trap een verlengstuk van de vloer, en lijkt hij als een soort harp uit de vloer erboven te “vallen”, vertelt David over het idee achter de twee bijzondere constructies.

In de slaapkamer is gekozen voor kastenfronten van Reform, ontworpen door Norm Architects. Ze zijn gemaakt van eikenhout met messenslag – bij die manier van hout zagen ontstaat een prachtig oppervlak.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Een appartement met een ziel

Hoewel David het oorspronkelijke skelet van de woning inmiddels vanbinnen en -buiten kent, kan hij zich er nog steeds over verbazen hoe het destijds is bedacht.

– Het is allemaal hartstikke scheef. En waarom lopen de balken niet helemaal door? In de jaren 1970 had het appartement een woonoppervlak van 304 m2. Ik heb de tussenvloer eruit gehaald, waardoor het nu nog 280 m2 is. Al het hout was zwart geverfd, en we hebben geprobeerd de verf eraf te krabben om het originele hout zichtbaar te maken. Maar omdat de donkere kleur te dominant was, hebben we uiteindelijk alles wit geverfd. Je krijgt veel huiselijkheid cadeau als je een pand met een ziel betrekt. In een oud huis, dat een beetje gek in elkaar zit en waar niet alles klopt, kun je makkelijker spullen kwijt die ook niet helemaal kloppen.

In de entree ontbreekt nog een balustrade voor de trap naar het appartement. Op de vloer liggen tegels van zilvertravertijn, en het grote schilderij is gemaakt door Maria. Achter de witte deur zitten de slaapkamer van de oudste tienerzoon en een badkamer.

© Birgitta Wolfgang Drejer

De vloer van zilvertravertijn in de badkamer creëert samen met enkele strategisch geplaatste spiegels een gevoel van samenhang en ruimte.

© Birgitta Wolfgang Drejer

Een droomwoning

David Zahle merkt dat zijn persoonlijke weg door de verschillende levensfasen en langs verschillende woningen invloed heeft op zijn professionele opvatting over wat een huis moet kunnen.

– Toen we jong waren, bouwde BIG appartementen in een open New Yorkse loftstijl. Al onze vrienden braken de tussenwanden van hun woning door om één grote ruimte te creëren en wij dachten: ‘Zo moet het dus.’ Maar toen we kinderen kregen, beseften we dat het ook wel heel fijn is om een deur te kunnen dichttrekken. De tendens die ik zie, is dat je verhuist als er een periode in je leven is afgesloten. En net zoals je nu 30 verschillende soorten koffie kunt krijgen in de supermarkt, wordt de woningmarkt ook veelzijdiger. We ontwerpen steeds meer nicheappartementen, zodat mensen verliefd kunnen worden op hun droomwoning, zegt David.

De fronten in de badkamer van geborsteld aluminium zijn van Reform, ontworpen door David Thulstrup – net als de kastdeuren in de entree. De foto aan de wand is van de Faeröerse kunstenaar Tróndur Patursson. Het ijsbeertje naast de wastafel is gemaakt door Samson, de betonnen schaal komt van Vitra.

© Birgitta Wolfgang Drejer

De kranen zijn van Vola.

© Birgitta Wolfgang Drejer