Het is geen kleinigheid om een villa uit 1898 te moderniseren als het complete interieur er nog exact zo uitziet als toen de vorige eigenaar er (in 1929!) ging wonen. Maar met gevoel voor originele details, klassiek design en kunst zijn de bewoners Louise en Henrik Lange erin geslaagd een oude tijdcapsule te transformeren tot een moderne woning, zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit en charme van het huis.
Bouwkundig rapport
Na twee jaar en ruim 100 bezichtigingen hadden Louise en Henrik Lange hun droomhuis nog steeds niet gevonden. Tot ze op een zondagochtend, drie jaar geleden besloten om naar een wijk van Gentofte te rijden die ze nog niet eerder hadden bezocht, om een oude villa uit 1898 te bekijken. Een kwartier later hadden ze het koopcontract getekend zonder ook maar een bouwkundig rapport te hebben gezien.
'Achteraf zou ik altijd aanraden om dat niet te doen en altijd eerst het bouwkundig rapport te bekijken,’ zegt Henrik lachend.
Tegenvaller
Want hoewel ze nu precies het huis hebben dat ze wilden, is dat niet zonder slag of stoot gegaan. Het project kostte ruim twee jaar, (veel) meer dan 5000 mensuren en vier maanden in een bouwkeet, waarna ze het opgaven en een permanenter onderkomen zochten voor tijdens de verbouwing.
'Toen we begonnen, werd al snel duidelijk dat het een veel groter project was dan alleen vloeren schuren en wat stucwerk restaureren. De vorige eigenaar was overleden, en hij had niets meer aan het huis gedaan sinds hij er in 1929 was komen wonen. We hebben foto’s gevonden van de kamers waar precies dezelfde kasten, lampen en vloerkleden stonden als toen wij het huis kochten. Toen we bijvoorbeeld de verlaagde plafonds weghaalden, troffen we een soort netwerk van koperen draden aan die waren aangesloten op het elektriciteitsnet. Dat moest dus compleet worden vernieuwd,’ legt Henrik uit.
Deense designschatten
De bewoners hebben samen de leiding van Lange Productie, dat Deense design parels in productie neemt, zoals meubels van Grete Jalk en Fabricius & Kastholm. Zo hebben ze samen een goed oog voor kwaliteit en de potentie van oude stukken ontwikkeld.
'We wilden trouw blijven aan de periode waarin het huis werd gebouwd, maar het qua uiterlijk wel moderniseren. Toen bleek dat het stucwerk verkruimelde onder onze handen – hebben we ervoor gekozen om het hele interieur te stucen, geïnspireerd op de tijd rond begin 20e eeuw', zegt Henrik.
Glorietijden
Het was goedkoper geweest om te slopen en nieuw te bouwen, maar Henrik en Louise kozen ervoor de villa vanbinnen en vanbuiten in oude glorie te herstellen. Door de kelder en de zolder erbij te trekken, is er 120 m2 toegevoegd aan het vloeroppervlak, en zo ging nog een wens in vervulling:
'Ik ben altijd dol geweest op Engelse rijtjeshuizen, en nu hebben we een huis met vier verdiepingen wat daarop lijkt. Ik ben heel blij met de trap in het centrum van het huis. Die creëert wat afstand tussen de ruimtes, waardoor je steeds van plek naar plek moet bewegen. Louise en ik hebben ons kantoor in de kelder, en dat maakt naar je werk gaan gevoelsmatig heel anders dan als je gewoon aan de keukentafel zou gaan zitten. Dat is een van de dingen die ons het meest hebben verrast: hoe groot het huis is geworden en dat we elk deel ervan benutten,' legt Henrik uit.
Van generatie op generatie
Als fabrikant van designmeubelen hebben ze zelf zorgvuldig geselecteerde meubelen. Ze gebruiken hun huis zelfs om erachter te komen welke ontwerpen ze het waard vinden om te produceren.
'Als we iets niet zelf zouden bewaren en gebruiken, nemen we het niet in productie. Naast dat ik geniet van de vormenaal en van duurzame materialen geeft goed design me het gevoel dat ik net zo hard mijn best zal doen met datgene wat ik zelf doe. En het is geweldig om omringd te zijn door dingen waarvan je weet dat je niet de laatste generatie bent die ze gebruikt,' zegt Hendrik.