Japans handwerk leidt tot belangrijke designprijs
Vormgever Thomas Lykke laat zich inspireren door Japans interieur. Daarmee werd hij ontwerper van het jaar bij de Design Awards 2021.
Door
Casa Mutina is gevestigd in een oud gebouw in Modena, Noord-Italië
OEO Studio beleeft zijn grote doorbraak
We moeten eerst even iets rechtzetten. Dit verhaal gaat slechts over één helft van OEO Studio, want we praten alleen met Thomas Lykke. Maar de andere helft, Anne-Marie Buemann, is net zo belangrijk voor het duo, dat zo succesvol is dat ze ontwerper van het jaar werden bij de Design Awards 2021.
Jullie zijn net uitgeroepen tot ontwerper van het jaar. Wat betekent dat eigenlijk?
‘We zijn heel blij. Het betekent echt iets. We zijn ontzettend trots en krijgen niet alleen felicitaties uit Denemarken, maar uit de hele wereld. Het gaat in die zin niet alleen om ons, maar om de kracht van Deens design op dit moment,’ zegt Thomas Lykke, die samen met Anne-Marie Buemann in 2003 OEO Studio oprichtte en in de jaren 2000 werkte aan hun definitieve doorbraak.

Thomas Lykke staat in de receptie van Hotel Kong Arthur, waar hout, zachte tapijten en kwaliteitsmeubels een intieme en huiselijke sfeer creëren – precies wat de eigenaar van het hotel wilde.
De weg naar succes
Ik volg jullie al sinds het begin. Wanneer dachten jullie: oké, nu begint het leuk te worden?
‘We hebben heel wat obstakels overwonnen en het is niet altijd gemakkelijk geweest. Wat veel mensen niet weten, is dat we de eerste jaren vooral achter de schermen hebben gewerkt en bedrijven hebben geholpen met strategische keuzes, bijvoorbeeld de juiste ontwerper vinden voor een product.´
‘Ik heb zelf een designopleiding gevolgd, maar daar deed ik in het begin niets mee. In 2011 keken Anne-Marie en ik elkaar diep in de ogen en besloten we om onze creatieve kant meer ruimte te geven. We waren medeoprichters van Stellar Works, waar ik creatief directeur was, en de Japanse eigenaar vroeg ons op een gegeven moment om iets voor het bedrijf te ontwerpen. Dat was een kantelpunt, waarna we besloten dat OEO Studio voortaan een designen een interieurstudio zou zijn.´

De keramische tegels van Mutina worden gebruikt als onderdeel van het interieur, net als de deurklinken van Gio Ponti en lampen van Davide Groppi.
Focus op de culturele ervaring
Eigenlijk best apart dat een Japans bedrijf zich op de designbeurs in Milaan pre- senteert met Deense ontwerpers. Dat was onze doorbraak,’ zegt Lykke.
‘Voor mij gaat het erom dat je nieuwsgierig bent en openstaat voor nieuwe dingen. We zijn geboren in Denemarken, met onze cultuur en tradities, en daar zijn we trots op. In ons land hebben we verstand van ambachten en vooral ook van materialen. Daar houden we van en dat proberen we in leven te houden, We omschrijven onze stijl als compelling minimalism, wat betekent: design met een intuïtieve en methodische benadering van vormgeving. Nieuw design moet een bepaalde urgentie hebben en een duurzame kwaliteit. Anders gezegd ontwer- pen we ervaringen en maken we iets wat mensen voelen, ongeacht hun cultuur of achtergrond.’

Anne-Marie Buemann en Thomas Lykke werken voor verschillende bedrijven – in de afgelopen jaren bijvoorbeeld voor Brdr. Krüger, Stellar Works, Massimo Copenhagen en Fredericia Furniture.
Fascinatie voor Japan
Jullie hebben voor veel Japanse bedrijven gewerkt. Waarom Japan?
‘Die fascinatie had ik al toen ik nog klein was en naar de bibliotheek ging om boeken over Japan te lenen. Vanaf mijn twaalfde kweek ik al bonsaibomen en mijn studentenkamer was ingericht met heel lage meubels, net als in Japan. Mijn vrienden vonden me misschien een beetje raar,’ lacht Thomas Lykke.
Hij vertelt dat hij vooral wordt aangetrokken door de Japanse oorspronkelijkheid.
‘In ons werk als ontwerper zien we hoe snel sommige trends komen en gaan. Daarom laten we ons graag inspireren door Japanse handwerkers. Sommige mensen met wie we samenwerken doen dit al 12 of zelfs 16 generaties lang en werken nog steeds met hetzelfde product. Bij alles wat we maken, creëren we eerst het verhaal en daarna pas beginnen we met het ontwerp, nooit andersom.´
´Dingen hebben een reden nodig. Natuurlijk kunnen we later te maken krijgen met uitdagingen in het productieproces waardoor we het ontwerp moeten aanpassen, maar dat is veel gemakkelijker als je weet wat je met het product wilt zeggen.’

Thomas Lykke bekijkt zichzelf in een spiegel van Fredericia Furniture, ontworpen door OEO Studio. De spiegel hangt in Hotel Kong Arthur in Kopenhagen, waar OEO Studio bezig is met een restyling.
De favoriete collectie van de ontwerper
Sinds 2003 hebben jullie heel wat producten gemaakt. Waar zijn jullie het meest trots op?
‘We zijn natuurlijk trots op al onze kinderen, maar onze samenwerking met zes Japanse handwerkers van de joint venture Japan Handmade was wel heel bijzonder. We ontwierpen een collectie met de naam Objects Collection voor Kaikado, een bedrijf dat bekend is vanwege zijn sierlijke theeblikjes.'
'De Objects Collection is nu onderdeel van de permanente tentoonstelling in het Louvre. Maar mijn absolute favoriet is de Ki-Oke Stool van Nakagawa Mokkougei, waar ik een kleine versie van heb,’ vertelt Lykke en hij wijst naar een miniatuur van een verfijnd krukje, ontworpen door OEO Studio en gebouwd door de Japanse meester, die op de schouders van de generaties voor hem staat.
Ki-Oke is een traditie van meer dan 700 jaar oud, en het meubel is nu opgenomen in de permanente collectie van het Victoria and Albert Museum in Londen.
‘Dat is al fantastisch, maar ik vind het vooral mooi dat Nakagawa Mokkougei de traditie van een ambacht dat van vader op zoon wordt doorgegeven, in leven houdt en dat dit nu meer aandacht krijgt. Daardoor kon hij verhuizen van de bergen naar het dorp Shiga, waar hij inmiddels een goedlopend bedrijf heeft.’

Ruimtes waar mensen zich fijn voelen
Casa Mutina in het Italiaanse Modena was een andere samenwerking. Het Italiaanse tegelbedrijf wilde een klein hotel met showroom bouwen in de stad waar tot voor kort het beste restaurant ter wereld stond, Osteria Francescana. Het minihotel is inmiddels klaar en laat zien waar OEO Studio op dit moment voor staat. Het is een hotel, maar ook een thuis.
‘We willen ruimtes creëren waar mensen zich op hun gemak voelen en waar ze zichzelf kunnen zijn. Voor ons is duurzaamheid vanzelfsprekend, we willen objecten en interieurs ontwerpen die lang meegaan. We hebben een holistisch perspectief en tja, een hotel wordt intensief gebruikt, dus als je iets maakt waar veel mensen komen, dan moet je robuuste materialen kiezen die met de tijd steeds mooier worden,’ besluit Thomas Lykke.
