Op het prachtige schiereiland Bygdøy in het westen van Oslo woont Margrethe Gilboe met haar man, hun twee kinderen en hond Billi in een fantastisch huis, in 1934 ontworpen door de architect Nils Torp. Het is een witgeverfde houten villa met donker geglazuurde dakpannen, gelegen op een hoekperceel met oude fruitbomen. Hoewel het maar vijf minuten rijden naar het centrum is, voelt het alsof je in een dorp woont. Margrethe is modestylist bij Pudder Agency, een bureau dat ook fotografen, haarstylisten en make-up artists vertegenwoordigt.
De buitenkant heeft een heel eigen taal, die binnen met respect voor de oorspronkelijke charme en stijl is verenigd met een modern gevoel.
Met het golvende houten paneel van geolied eiken en messing lijsten doet de entree haast denken aan een modern museum. De wand is door Margrethe zelf ontworpen, en gemaakt door Oslo Snekkerverksted. De spiegel uit de collectie Maxalto van B&B Italia weerkaatst fraai het licht dat door de originele voordeur van glas en eiken valt. Aan het plafond een lamp van Catellani & Smith.
Boven de lage kast van Utopia hangt een olieverfschilderij van de Noorse schilder Terje Moe. Verner Pantons sculpturale stoel Panton van Vitra verzacht samen met de gegroepeerde planten de lijnen van de ruimte.
Daarnaast wordt de woning steeds aangepast aan de tijd en de veranderende behoeften. Toen de vloer in meerdere kamers werd vernieuwd, koos het stel in de entree, de badkamers en de wijnkelder voor terrazzo. Dat lag er oorspronkelijk niet, maar zoals Margrethe zegt:
“Terrazzo werd in de jaren 1930 veel gebruikt, en wij vinden het hier erg goed passen. Bovendien is het nu weer in, waardoor het niet moeilijk te krijgen was, en is het onderhoudsvriendelijk.“
De parketvloer in de woonkamer is wel origineel, en in de rest van het huis zijn de vloeren zwart geverfd. Het tweetal haalt overal inspiratie vandaan: films, kunst, Pinterest, boeken en tijdschriften en reizen. Ze zijn weg van iconische designmeubels en klassiekers en hebben er een flink aantal. Samen proberen ze een persoonlijk thuis te creëren dat praktisch en functioneel is, maar tegelijk ook warm en behaaglijk.
De bank van B&B Italia van cognackleurig kalfsleer versterkt de warme tinten in Arne Jacobsens Egg Chair van Fritz Hansen, Verner Pantons oranje stoel Panton van Vitra en het grote schilderij van de Nederlandse kunstenaar Thomas Trum. De salontafel hebben de bewoners zelf gemaakt.
Ook alle kasten zijn op maat gemaakt om de ruimte ten volste te benutten. Dat is het werk van meubelmakerij Oslo Snekkerverksted, die ook de deuren verving. Er is geolied eiken en messing gebruikt voor een moderne uitstraling die recht doet aan de stijl van de villa.
Het hout vormt een warm contrast met de vele grote, witte oppervlakken en de stenen vloer. Alles is gemaakt op basis van tekeningen van het stel zelf, die nauwkeurig zijn afgestemd op de behoeften van het gezin.
Het donkerroze van de wanden en het plafond, de robijnrode gordijnen van Silent Gliss, de zachte, futuristische meubels en het harige kleed op de zwarte vloer creëren het gevoel van een luxueuze, intieme wereld. De salontafel is een typische Sabine Marcelis. De witte stoel Womb van Eero Saarinen is van Knoll, de groene stoel Magnum van EstudiHac is van Sancal en de kaptafel Blink Vanity van Yabu Pushelberg is van Stellar Works. De sculpturale IC-lampen zijn een ontwerp van Michael Anastassiades voor Flos.
“Als ik met de inrichting bezig ben, ga ik op dezelfde manier te werk als bij een stylingopdracht, waarbij kleuren, structuren en contouren met elkaar moeten kloppen en een dynamisch geheel moeten vormen, gecombineerd met een persoonlijke touch,“ zegt Margrethe over haar huis, dat volgens haar duidelijk moet weer- spiegelen wie er wonen en wat hun interesses zijn. Want als je dat niet ziet, wordt het een woonbladinterieur en verdwijnen de details die het spannend maken – de eigenheid.