Amélie du Chalard, eigenaar van galerie Amelie, Maison d’Art, heeft eigenlijk economie gestudeerd, en geen kunst. Maar van huis uit heeft ze het beste van twee werelden meegekregen, want haar vader is bedrijfsjurist en haar moeder kunstenaar. Daarom voelde het voor haar heel natuurlijk om na een carrière in de financiële wereld aan haar eigen artistieke avontuur te beginnen.
Ze begon met een galerie die anders was dan de gangbare. Vanuit een appartement waar ze eerder had gewoond, verkocht Amélie werken van bekende en onbekende kunstenaars. En verzamelaars bleken het fijn te vinden om de kunst in een meer private setting te zien.
- Je moet van kunst genieten in een huiselijke omgeving, zegt ze. Daarom combineert ze nu haar privéleven met de galerie: haar huis ziet eruit als een galerie en de galerie voelt aan als een thuis.
Amelie, Maison d’Art zit in een voorname, oude villa met een grote tuin in het hippe 6e arrondissement van Parijs en is op afspraak te bezoeken. Amélie exposeert afwisselend gevestigde namen en nieuw talent op het gebied van schilderkunst, grafisch werk, beeldhouwkunst en fotografie.
- De 130 kunstenaars die ik vertegenwoordig, maken uiteenlopend werk, maar ze hebben gemeen dat hun kunst abstract is. Daardoor zijn er einde loos veel interpretaties mogelijk en dat is heel interessant, zegt Amélie.
De villa telt drie verdiepingen, die niet altijd bij elkaar hebben gehoord.
- Vroeger zaten hier een bibliotheek, een kunstenaarswoning en een atelier. Toen ik hoorde dat het bovenste appartement te koop was, ging ik kijken, en vanwege het licht was het liefde op het eerste gezicht.
Er was wel een grote verbouwing nodig voordat ze er met haar gezin kon wonen. Amélie heeft het interieur grotendeels zelf ontworpen, en het is uitgevoerd door Batiik Studio. De woning telt meer dan 350 m2 en was als het ware een leeg canvas voor Amélie en haar kunstenaars.
- We gebruiken de muren als een speelplaats voor kunst en daarom heb ik ze wit gehouden. Op de vloeren heb ik mezelf wat meer vrijheden veroorloofd: op iedere verdieping ligt een vloer met door mij getekende patronen. De terracotta tegels zijn handgemaakt door het Italiaanse familiebedrijf Fornace Brioni. Mijn man komt uit Italië, en we houden van een enigszins Zuid-Europese sfeer in huis, zegt ze.
Op de vloeren staan houten meubels, en stoffen zorgen voor vulling en geven de kunstwerken warmte. De deuren zijn bekleed met rotan.
- Ik vind dat de warmte en zachtheid van de natuurlijke materialen zorgen voor harmonie. Daarbij zijn ze neutraal en hebben ze een textuur die perfect bij de kunstwerken past, legt Amélie uit.
Midden in de grote, open woonkamer staat de enorme modulaire bank Extrasoft van Living Divani, ontworpen door Piero Lissoni.
- Ik houd van de esthetiek, het comfort en het design. En hij is zo lekker groot. Mijn dochters van twee en drie spelen en relaxen erop. De modules staan midden in de kamer, en vanaf de bank kun je de hele ruimte en alles wat er aan de wanden hangt zien. Ik vind het heerlijk om op de bank te zitten en te genieten van het licht, de kunst en de ruimte.
Tijdens de verbouwing zijn de ramen vervangen, waardoor de grote galerieruimte nu niet te warm wordt in de zomer of te koud in de winter. Vanuit de ruime woonkamer gaat een trap naar het oudergedeelte, dat een eigen badkamer heeft en een flink terras – iets wat heel uniek is in Parijs. De benedenverdieping is volledig ingericht voor gasten en voor familie die blijft overnachten.