Open en licht
De voorganger van het Schoenenkwartier, het Nederlands Leder en Schoenenmuseum in Waalwijk, werd opgericht in 1954 en sloot in 2017 zijn deuren voor het publiek. Het werk ging door. Museale activiteiten als conserveren, digitaliseren, onderzoek, kennisbevordering en bruikleenverkeer bestendigden het fundament voor het veelomvattende initiatief dat straks in 2022 van start gaat, onder een nieuwe naam: Schoenenkwartier.
Voor het ontwerp van het nieuwe Schoenenkwartier tekende het Amsterdamse architectenbureau Civic Architects, dat koos voor een open en lichte structuur. WAM&VanDuren tekende voor de bouw, Planemos heeft het (niet-museale) interieur uitgevoerd. Van de voormalige binnentuin, van het door Alexander Kropholler in 1929 ontworpen gebouw, werd een overdekt en licht atrium gemaakt, met visgraatvloer van bakstenen die correspondeert met de bestrating van het Raadhuisplein.
En de museale inrichting werd gedaan door het Utrechtse bureau Tinker imagineers, in samenwerking met Kloosterboer Decor uit Purmerend en Yipp Interactive uit Amsterdam.
Twaalfduizend schoenen op drieduizend vierkante meter
Je vindt Het Schoenenkwartier in de westvleugel van het rijksmonumentale Krophollercomplex in Waalwijk, hartje Langstraat. Op een vloeroppervlak van meer dan 3000 m2 ontdek je de geschiedenis van schoenen en leer. Het concept van het Schoenenkwartier berust op drie pijlers: Museum, Maaklabs en Kenniscentrum en mikt op 35.000 bezoekers per jaar. In het museale deel van de begane grond waant de bezoeker zich in een fabriek. Er staan machines en er wordt gewerkt. Het hele productieproces van de schoen is zicht- en hoorbaar, vanaf de eerste leerbewerking tot en met de schoenendoos.
De Maaklabs zijn voor mensen die graag experimenteren en zich bezig houden met ontwerp en het kenniscentrum heeft een bibliotheek, educatieve ruimte, archief, auditorium en materialenkast en geeft je de mogelijkheid verschillende leersoorten en leeralternatieven te voelen, ruiken en te onderzoeken. Deze drie componenten gecombineerd maken het Schoenenkwartier tot een unieke plek waar jong en oud kunnen ontdekken, bewonderen maar vooral ook kunnen doen. Het Schoenenkwartier is hiermee de nieuwste aanwinst voor de leisure hotspots van VisitBrabant.
Put On Your Red Shoes
Zo luidt de catchy naam van de driedelige openingstentoonstelling en deze is meteen al een klapper.
Deel 1 focust op idolen als David Bowie, Elvis Presley, Madonna, Freddie Mercury en Lady Gaga, hun kleding en levensstijl. Deel 2 zoomt in op merken die aan muziekstromingen of muzikanten verbonden zijn en een iconische status verwierven, zoals Dr. Martens, Timberlands en de Wallabees van Clarks. Deel 3 illustreert hoe popsterren van nu zich als influencers profileren: hoe zij met eigen merken handig inspelen op de behoefte van fans om hun idool te benaderen. Ook toont de tentoonstelling de connectie tussen grote internationale sterren en Nederlandse ontwerpers. Blikvangers zijn onder meer de rode sandalen van David Bowie aka Ziggy Stardust, de Chopines van Jan Taminiau voor Beyonce, en de witte laarzen van zowel Agnetha en Björn van ABBA.
De komende jaren volgen er nog exposities over leather jackets, René van den Berg, de 'maanschoen' en innovatieve materialen, de toekomst van de sneaker, en nog veel meer.