© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Modern Scandinavië: Een oude boerderij als bolwerk van creativiteit

Architect/ontwerper Leif Jørgensen en ontwerper Mette Bache hebben een oude boerderij verbouwd tot hun eigen bolwerk van creativiteit. Hier is volop ruimte, zowel fysiek als mentaal, en plek voor iedereen. Hoe zit dat eruit voor ontwerpers die hun sporen hebben verdiend bij onder anderen HAY?

Het kan nogal een opgave zijn om een oude boerderij uit rond 1900 te moderniseren als je de bestaande stijl wilt respecteren, maar het huis ook naar het nu wilt trekken. Maar met het vroege modernisme voor ogen heeft architect Leif Jørgensen een geslaagde moderne boerderij weten neer te zetten in het Deense Seeland. Daarbij kreeg hij hulp van zijn vrouw, ontwerper Mette Bache, die het project vormgaf vanuit het idee om een creatieve plek te maken.

De eetkamer biedt een fantastisch uitzicht over de natuur. Kast, tafel en stoelen zijn Leifs ontwerpen.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
De keuken is voorzien van een halfhoge wand, die als bar kan worden gebruikt.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Het is een plek om je te ontplooien, waar je evenementen en workshops kunt boeken. Ook kun je er rust en inspiratie vinden in het heuvelachtige morenelandschap, waar het huis zich neervlijt tussen bos en water. Want Leif en Mette hechten veel waarde aan de natuur, zo vertellen ze bij het verlaten van hun gezamenlijke kantoor in Dragør bij Kopenhagen. Daar is goed te zien hoe ze de eenvoudige stijl met licht hout en grote vlakken hebben overgebracht op de in 2019 opgeleverde woning.

De haard geeft warmte en vormt een gezellig element in de grote woonruimte.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Het directe uitzicht op de natuur oogt als een sieraad in de woonkamer.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

"Het idee was om uit te gaan van een U-vormige boerderij met een traditionele binnenplaats met een kastanjeboom, een hoofdhuis met een rieten dak en een schuur met een karakteristiek zinken dak. Om duidelijk te refereren aan de oorspronkelijke aanblik van het huis, kozen we voor drainage met grind in plaats van dakgoten en zijn er grote ramen geplaatst op de plek waar de staldeuren zaten. Daarnaast hebben we oude technieken gebruikt en het huis gemetseld met speciale mortel zonder cement. De muren zijn aan de binnenkant dun gestuukt en vanbuiten gekalkt, zodat ze kunnen ademen. Om een stalgevoel te bereiken, zijn er betonnen vloeren aangebracht, terwijl het plafond een moderne interpretatie is van de oude houten plafonds," legt Leif uit.

Een klein terras als uitkijkpost over het water.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Klassiek en modern Scandinavië ontmoeten elkaar op de binnenplaats.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Qua architectuur mocht Leif zijn gang gaan, zolang het binnen een landelijk kader bleef passen. Want zoals Mette uitlegt, moeten ze bij het ontwikkelen van design voor anderen altijd al compromissen sluiten. Dus met hun eigen huis moest het anders. Wel stelde ze hoge eisen aan hoe de woning kon worden gebruikt.

‘Ik vond het belangrijk dat het nieuwe gedeelte, de schuur, ruim en flexibel zou zijn, met veel verschillende functies. Daarom zitten er een atelier, een gemeenschappelijke ruimte en een deel dat zowel kantoren als slaapkamers kan omvatten. De gemeenschappelijke ruimte kan helemaal open worden gehouden of worden onverdeeld. Zo kan het huiselijk aanvoelen, maar werkt het ook als je met veel mensen bent. Om die reden is het plafond niet overal even hoog en heeft de keuken een halfhoge wand, waardoor je er een bar van kunt maken en je tijdens het koken niet in je eentje staat,’ zegt Mette.

De slaapkamer doet ascetisch en modern aan, maar is toch warm.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Op de vide boven de woonkamer kun je je terugtrekken. Leif ontwierp de banken speciaal voor deze ruimte.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Leif en Mette hebben hun eigen modernistische droomboerderij gemaakt.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
 Lucht is er genoeg in het huis, dankzij het plafond van 6,5 meter hoog.
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Leif is zelfstandig architect, maar ontwerpt ook meubels voor Hay. Hij ontwierp de buitenkant van het huis én alle meubels.

"Het huis bracht me op ideeën voor nieuwe meubels, die ik hier heb getest en die ik mogelijk op den duur wil lanceren. Kenmerkend voor mijn design is dat ik me niet laat dicteren door de mode, maar door tijdloosheid. Dat voorwerpen op den duur nieuwe moderne klassiekers kunnen worden, zoals bij de Loop-tafelpoten van Hay is gebeurd, is een tweede. Om de ontwerpen betaalbaar te houden, heb ik ze op de computer gemaakt en ze laten lasersnijden in plaats van met ambachtslieden samen te werken". ◆

Lees ook: