
In dit kunstenaarshuis integreerde Karin haar keramiek in de architectuur
De Finse keramist en museumeigenaar Karin Widnäs woonde al haar hele leven in Helsinki toen ze uit het niets de kans kreeg om in een klein dorpje opnieuw te beginnen, samen met andere kunstenaars. In de prachtige omgeving definieerde ze zelf de kaders voor haar woning en werk, en nu leeft ze alleen met wat ze echt nodig heeft – omringd door de mooiste toegepaste kunst.
Door
Het eerste wat je in de woonkamer ziet, is de mooie ‘levende’ reliëfwand van gebrande klei. De tegels heeft Karin zelf gemaakt. De manden van gevlochten wilgenhout zijn van Markku Kosonen (1945-2010), die ook in Fiskars Village heeft gewoond.

De spierwitte zithoek aan de ene kant van de woonkamer is een van Karins favoriete plekken in huis. Vooral in de winter is het er knus, met de haard rechts (niet op de foto) en de witte sneeuw buiten. De witte schaal is uniek en door Karin zelf gemaakt. De glazen appels zijn van Venini en het glazen potje is van Iittala. De Ønskeø-bonbonnière heeft Karin gemaakt. Hij is verkrijgbaar met meerdere kleuren, glazuren en vormen en wordt verkocht in haar winkel KWUM. Voor het raam staan een keramische sculptuur van Johanna Rytkölä en een rieten mand vol boeken – een praktische oplossing in een woonkamer zonder boekenkast.

Op het bed ligt een dierenhuid en op de wand zitten tegels met asglazuur die Karin heeft gemaakt. De theepot is een werk van de in Amerika geboren Howard Smith (1928-2021), die ook in Fiskars Village heeft gewoond.

Net als de woonkamer en keuken heeft de badkamer een door Karin zelf gemaakte reliëfwand, hier met Vågspel-tegels (golvenspel) van steengoed. Het bad heeft een houten omkisting, à la het kozijn van het kleine, langwerpige raam.

Voor Karin is de slaapkamer de ruimte die het stilst is en waar ze het rustigst van wordt. De schommelstoel van wilgenhout is van Markku Kosonen. De marmeren buste stelt Karins moeder voor en is gemaakt door Eila Hiltunen. De robotkonijnlamp is een werk van Matias Karsikas. Het schilderij, dat Karin doet denken aan het uitzicht door het raam, is van haar grootouders geweest.

De vloervaas is een traditionele vaas uit Zuid-Korea, met intarsia en Celadon-glazuur. Het papieren werk aan de wand is van een Koreaanse kunstenaar.