© Sif Meincke

In dit kunstenaarshuis integreerde Karin haar keramiek in de architectuur

De Finse keramist en museumeigenaar Karin Widnäs woonde al haar hele leven in Helsinki toen ze uit het niets de kans kreeg om in een klein dorpje opnieuw te beginnen, samen met andere kunstenaars. In de prachtige omgeving definieerde ze zelf de kaders voor haar woning en werk, en nu leeft ze alleen met wat ze echt nodig heeft – omringd door de mooiste toegepaste kunst.

Volgens de twee zonen van de Finse keramist Karin Widnäs heeft zij bovennatuurlijke gaven.

Ze vindt zelf ook dat ze een sterke intuïtie heeft en veel opmerkt. Misschien gebruikte ze die eigenschappen toen ze in 1994 een levensveranderend besluit nam. Ze was toen eind 40 en single na de scheiding van de vader van haar kinderen, had altijd in Helsinki gewoond en nooit gedacht dat ze ooit de stad uit zou gaan. Toch twijfelde Karin geen seconde toen de directeur van het bedrijf Fiskars haar vroeg om lid te worden van een nieuw kunstenaarscollectief in het dorp Fiskars op een paar uur rijden van de hoofdstad.

Van Fiskars bedrijfslocatie naar kunstenaarsdorp

Na meer dan 300 jaar had het bedrijf – bekend om zijn iconische scharen met oranje handvat en vele andere gereedschappen – besloten om de oude productielocatie te verlaten, een aderlating voor de lokale gemeenschap. Daarom werden de beste kunstenaars en ambachtslieden van Finland aangetrokken om naar het dorp te komen, en Karin stond hoog op de lijst van potentiële kandidaten. Na haar eerste bezoek aan de locatie wist ze het zeker: dit was haar thuis.

  • Ik voel de energie in de grond hier heel sterk. En die gebruik ik elke dag in mijn ontwerpen en mijn werk, lacht ze.

Karin verruilde niet alleen de stad voor het platteland, maar liet ook bijna alles achter wat ze had. Ze wilde alleen het meest noodzakelijke meenemen, waaronder enkele erfstukken en haar verzameling keramiek. De rest gaf ze aan haar zonen. Ze zegt nu:

  • Ik wilde graag helemaal opnieuw beginnen, met mijn eigen smaak. Daarom richtte ik mijn huis hier totaal anders in dan mijn appartement in Helsinki: basic en zuiver. Ik had praktisch niets toen ik hier aankwam. Geleidelijk aan vond ik de juiste spullen. Ik maakte het huis namelijk niet direct af. Dat duurde 9,5 jaar. Ik kon dus de hele tijd kiezen wat ik graag wilde hebben.

Lees het hele artikel

De kleuren van de omgeving: wit, terracotta en hout

Karin vindt vooral rust in de woonkamer bij de haard en in de slaapkamer. Beide plekken worden gekenmerkt door de kleur wit, net als de badkamer:

  • Wit biedt de mogelijkheid om andere kleuren aan te brengen en het past ook mooi bij de houten vloeren en de sfeer in huis. Ook terracotta komt vaker terug. De grond hier in Finland bevat veel ijzer en daarom krijgt onze klei deze rode kleur na het bakken. En die past ook perfect bij hout.

Ze legt uit dat haar interieur is gebaseerd op een combinatie van esthetiek, inzicht en respect voor de elementen, de natuur en de omgeving.

  • Ik wilde het heel eenvoudig houden, omdat de natuur in de omgeving beter zichtbaar moet zijn dan bijvoorbeeld veel planten of spullen binnen. Mijn meubels, zoals de eettafel en lampen, zijn creaties van de beste ontwerpers hier in Fiskars.

Want het project Fiskars Village is geslaagd; de afgelopen 30 jaar zijn er diverse kunstenaars en ontwerpers komen wonen.

  • Verhuizen naar een nieuwe plek, zelf bouwen als je nog nooit iets gebouwd hebt? Ik heb heel veel geleerd. En nu kan ik mijn ervaringen doorgeven.

Daarom durfde ze Tuomo Siitonen ook te vragen om een keramiekmuseum te bouwen. In het begin klopten voorbijgangers namelijk op de deur om haar prachtige huis te bekijken. Daarom ging ze het voor haar exposities gebruiken, maar dat werd toch te veel gedoe. De oplossing werd een vrijstaand museum gemaakt van hout, KWUM, dat via een lange voetgangersbrug over een kloof werd verbonden met de veranda van het huis. Het wordt gekenmerkt door een prachtige, flesgroene muur en deur van keramiek, die ze uiteraard zelf heeft ontworpen.

Lees het hele artikel